1.1.1. Viiulimäng ja tantsimine külaühiskonnas

 

Tori ja Vändra viiuldajate esituses on helisalvestatud vaid tantsumuusikat. Seetõttu kirjeldatakse siin põgusalt eelmise sajandi algupoolel külades tantsitud populaarsemaid tantse ning vaadeldakse, milline on olnud viiuli osa tantsumuusika arengus.

 

Tantsimine 20. sajandi alguse Eesti külaühiskonnas oli peamiselt meelelahutuslikku laadi. Varem oli tantsitud ka maagilise sisuga tantse, mille kaudu väljendati usundilisi tõekspidamisi (Põldmäe, Tampere 1938: 3–7). Moderniseeruvas ühiskonnas kaotas tantsimine järjest enam oma algsest tähendusest ning asemele tuli puhtmeelelahutuslik tantsimine koos uue repertuaariga (ib: 12). Gustav Vilberg (hilisem Vilbaste) on iseloomustanud seda muutust  1913. aastal ilmunud raamatus "Eesti Kultuura II":

 

Tähtpäevade pühitsemise iseloom on nüüdsel ajal muutunud: nendel tarvitatakse rohkem nüüd viina, nooremad otsivad tantsust lõbu, kuna vanad seda aega taga kahetsevad, kui nemad Jaani päeva, Mihkli päeva jne. pühitsesid (Vilberg 1913: 11).

 

Vanemate tantsude hulka kuuluvad imiteerivad tantsud, millega aimati järele mõnda tegevust, looma käitumist vms, samuti ka tavanditantsud, mida esitati nii rahvakalendri tähtpäevadel kui seoses siirderituaalidega. Viimased on Tampere jaganud vormi põhjal voor- ja sõõrtantsudeks. Uuemate tantsude hulka on Tampere paigutanud kontratantsud ja kadrillid, samuti paaristantsud, sealhulgas labajalavalsi ja polka (Tampere 1975: 48–49).

 

Labajalavalss ja polka võitsid Eestis populaarsust 19. sajandil.  Need tantsud põhjustasid tantsutraditsioonis suure muutuse:  varasem kollektiivne ringis (rattas, sõõris) või reas (kolonnis, vooris, rongis) tantsimine asendus paarides tantsimisega. Uuendus võrreldes varasemate sõõr- ja voortantsudega seisneb selles, et paaristantsude puhul moodustab tantsu põhiüksuse tantsijate paar, mitte enam tantsijate rühm. Tantsupaar on keskendunud rohkem oma tegevusele, kui liikumise kooskõlastamisele teiste tantsijatega (Tampere 1975: 61–62). 19. sajandi teisel poolel Eesti rannaaladel ja Kagu-Eestis suurt populaarsust võitnud kadrille (nt Kaera-Jaan) ja kontratantse (nt Kalamies, Ingliska, Oige ja vasemba) Toris ja Vändras eriti palju ei tantsitud.