1.1.1.1. Labajalavalss

 

Labajalavalss on meie aladel tuntud paaristantsudest üks vanemaid. See kuulub oma sammude iseloomu ja rikkaliku viisirepertuaariga keskeuroopa valsside rühma (Põldmäe 1937: 22). 1820. aastate paiku hakkas Euroopa ballisaalides soosingusse tõusnud valss levima ka Eesti külades. Tampere näeb ühte võimalikku valsi leviku teekonda Kesk-Euroopast Eestisse läbi Peterburi, kuna Peterburi etendas 19. sajandi alguse Venemaal valsi levikus tähtsat osa. Lisaks andsid oma panuse valsi tuntusele ka sadamalinnad Tallinn ja Pärnu, kus toimus eestlaste tihedam suhtlemine teiste rahvustega.

 

Tampere kirjutab, et eestlased võtsid uue tantsu kiiresti omaks ning 19. sajandil folkloriseerus valss meie aladel täielikult. Valss kohanes siinse sõõr- ja voortantsu traditsiooniga ning võttis neilt üle mitmed liikumise iseärasused. Tantsusammude uusi ja vanu jooni arendati edasi ning nõnda kujuneski välja meie aladele iseloomulik labajalavalss (Tampere 1975: 60–62). Vana kolonntants tõrjuti välja. Karl Leichteri andmetel kirjutas Riias töötanud arst Otto v. Huhn oma topograafilis-statistilises ülevaates, et ühe jaanipäevapeo ajal 19. sajandi alguse Lääne-Eestis ei õnnestunud tal näha enam torupilli koos vana tantsuga. Seal mängiti viiulivalsse – nii viiul kui pillilood-tantsud olnud võõrad ning tõrjuvat välja rahvuslikke instrumente, laule ja tantse (Leichter 1982: 135).

 

Muusikalist eeskuju said viiuldajad lisaks välislaenudele ka siinsest populaarsest torupillimuusikast. Torupillil esitatud labajalavalsi meloodiad olid lihtsa ülesehitusega. Viisid olid peamiselt astmelise liikumisega ning ühe- või kaheosalise struktuuriga (A või AB). Torupilliviise hakati mängima ka viiulil ning kahe viiuli koosmäng võimaldas imiteerida torupillipärast esitust, kus üks viiuldajatest mängis meloodiat ning teine burdoonsaadet. 19. sajandi lõpu viiuli-labajalavalsid muutusid tihti kolme- ja neljaosalisteks.[1]

 

Labajalavalsi nimetus omandas aja jooksul rohkesti kohalikke erikujusid. Pärnumaal on näiteks labajalavalsi rahvapäraste nimetustena kasutusel olnud labajalg ja löss, harvem ka valts ja harju keskmine. Labajalavalss hakkas Eestis levima varem kui polka. Nende omavahelist ajaloolist suhet väljendab selgesti Tori viiuldaja Mihkel Toomi selgitus 1936. aastast: "Tantsiti – vanad lössi, noored polkat. Polkat mängis juba isa, löss on vanem" (Pulst 1971: 1008).

 



[1] Üksikasjalikum vormianalüüs on esitatud järgmises peatükis.