1.1.1.3. Viiuli kasutamine tantsusaateks

 

Tantsude saatemuusikal on tähtis osa liigutuste koordineerimisel ja tantsu üldisel õnnestumisel. Viiul sobis varem kasutatud torupillist paremini uute tantsulugude mängimiseks. Nii labajalavalss kui ka polka eeldavad selgelt aktsenteeritud mängimisviisi. Torupilli ehitusest tulenevate iseärasuste tõttu on nootide rõhutamise võimalused äärmiselt piiratud. Pilli tuulekott annab sõrmisele heli tekitamiseks vajalikku õhku, kusjuures õhuvool on kuni koti tühjenemiseni katkematu. Helide aktsenteerimine sõrmise abil ei ole võimalik, seevastu saab viiulipoognaga takti rõhulised osad hõlpsasti esile tuua. 

 

Kõige arenenumaks tantsupiirkonnaks Eestis peavad rahvatantsu uurijad Põldmäe ja Tampere Ida-Harju ranniku Kuusalu ja Jõelähtme kihelkonda, nimetades sellest piirkonnast 1938. aastaks kogutud tantsuainest mahukaimaks (nelikümmend erinevat tantsu) (Põldmäe, Tampere 1938: 29). Rikkaliku tantsuvara olemasolu peamiseks teguriks peetakse sajandeid väldanud suhtlemist soomlastega, mis oli märgatavalt tihedam kui lävimine sisemaiste eestlastega. Vaesemaks piirkonnaks tantsude osas peetakse aga Kesk- ja Lääne-Eestit, kus on tantsitud peamiselt labajalavalssi ja polkat. Seda kinnitab ka 20. sajandi alguse  Põhja-Pärnumaa kihelkondadest kogutud muusikaline materjal.

 

Ajavahemikul 1936–1937 helisalvestatud Põhja-Pärnumaa viiulirepertuaarist on võimalik järeldada, et Tori ja Vändra piirkonna pulmades tantsiti 20. sajandi algul valdavalt uuemaid paaristantse (labajalg, polka). Teiste tantsude osakaal oli nimetamisväärselt väiksem. Tori ja Vändra rahvapillimeestelt helisalvestatud pillilugude žanriline jaotus on kujutatud joonisel 1.

 

 

 

Joonis 1. 1936–1937. aastal heliplaadistatud Tori ja Vändra kihelkonna viiulirepertuaari žanriline jaotus

 

 

Joonis näitab, et kõige enam on Tori ja Vändra kihelkonna viiuldajailt 20. sajandi algul salvestatud labajalavalsse ja polkasid (vastavalt 46% ja 42% kogu ainesest). Polkamasurka[1] oli nendega võrreldes vähepopulaarne (6%). Ülejäänud osa salvestatud tantsuviisidest –  samuti 6% – moodustavad eritantsud. Need on sajandivahetuse moetantsud (nt Seitse, Talupoeg jt), mille saatemuusikast olid olemas nii vokaal- kui instrumentaalvariandid.

 

Helisalvestatud viiulilugude kogum pole siiski vaieldamatu alus väitmaks, et nende viiulipalade žanriline kooslus annab objektiivse pildi tegelikust muusikasituatsioonist Põhja-Pärnumaa külades. On võimalik, et vastav komisjon, kelle ülesandeks oli plaadistatava repertuaari üle otsustamine, selekteeris viiuldajate poolt eelnevalt ettemängitud palade hulgast need, mida nad soovisid plaadistada. Vanemate palade eelistamine ja uuemate kõrvale jätmine võis olla salvestajate tahtlik valik.

 

Üldistusena kogu Eesti kohta võib siiski ütelda, et Lääne-Eestis (Vigala, Pärnu, ka Suure-Jaani) oli kõige populaarsem labajalavalss, nagu näitab ka joonis 1. Lõuna-Eesti kihelkondades eelistati enam polkat. Moodsamaid tantse tantsiti rohkem põhja pool rannikualadel, mis oli tingitud soome kultuuri mõjust. 

 



[1] Polkamasurka on poola päritolu tants, mis hüppeliste liigutuste poolest meenutab polkat, kuid erinevalt tavalisest polkast on selle meetrum kolmeosaline.