1.2.3. Heliplaadistamise aktsioon

 

Eesti rahvamuusika kogumise ajaloos omavad suurt väärtust heliplaadistamise suuraktsiooni käigus aastatel 1936–1938 salvestatud rahvalaulud ja rahvapillilood, mille hulka kuuluvad ka käesolevas töös uuritavad viiulipalad. Heliplaadistamise põhilisteks korraldajateks olid  August Pulst Muusikamuuseumist ning Herbert Tampere Eesti Rahvaluule Arhiivist (edaspidi ERA).

 

 

 

Foto 7. Heliplaadistamine Muusikamuuseumis 29. mail 1936. Vasakult: Juuli Ott, Maria Paemurd, Liisu Tamp, August Pulst, Mari Kilu ja Herbert Tampere. Foto: P. Parikas, Eesti Rahvaluule Arhiiv

 

 

1936. aastal muretses Riigi Ringhääling endale Ameerikast esimese heliplaadilõikaja. Uudse tehnika olemasolu ärgitas ERA töötajaid alustama rahvamuusika süstemaatilist salvestamist. Riigi Ringhäälingu ja ERA esimesel ühisel koosolekul 4. aprillil 1936 tehti põhimõtteline otsus rahvamuusika jäädvustamiseks, kuid päevakorrapunkti juures, mis puudutas küsimust, keda kutsuda helisalvestamisele, jäädi hätta. Järgnevaks nõupidamiseks  kutsuti kohale Pulst, kellel oli ringreiside käigus kogunenud hulgaliselt teavet rahvapillimeeste kohta (Pulst 1967: 700–701).

 

Heliplaadistamist korraldavateks institutsioonideks olid seega ERA, Muusikamuuseum ja Riigi Ringhääling. Plaadistamise etappe oli planeeritud läbi viia neli (1936, 1937, 1938, 1939). Rahapuudusel ja poliitiliselt ärevate aegade tõttu jäi neljas toimumata, kuid ka kolme salvestussessiooni tulemused olid märkimisväärsed.

 

Plaadistamisel püüti lähtuda printsiibist, et esindatud oleksid kõik iseloomulikud rahvamuusika piirkonnad. Analüüsime järgnevalt neid valikuvõimalusi, millest sõltus viiuldajate helisalvestamine. Plaadistatavate pillimängijate leidmisel võeti aluseks juba olemasolevad välitööandmed  20. sajandi alguse külaviiuldajate kohta. Need pärinesid kahest allikast: ERA-st ning Muusikamuuseumist.

 

 

Kaart 1. Teave rahvapäraste viiuldajate kohta Eesti kihelkondades 19. sajandi lõpul ja 20. sajandi algul. Esile on tõstetud Tori kihelkond (64 viiuldajat) ja Vändra kihelkond (5 viiuldajat).

 

Kaart 1 näitab, kui palju viiuldajaid oli rahvamuusika kogujaile tegelikult teada 20. sajandi esimeseks veerandiks ning millistest kihelkondadest need pärinesid.[1] Number kihelkonna kontuuril tähistab viiuldajate koguarvu ERA ja Muusikamuuseumi andmete põhjal.

 

Analüüsimisel ilmnes, et kahe arhiivi andmed on mitmes piirkonnas pigem erinevad kui kattuvad. See tulemus andis tõuke statistilise üldistuse koostamiseks, mis on esitatud joonisel 4.

 

Joonis 4a. (märkus: ERM-i asemel peab olema ERA)               

 

Joonis 4b. (märkus: ERM-i asemel peab olema ERA)

   

Joonis 4. Võrdlevad andmed Eesti maakondades tegutsenud külaviiuldajate kohta ERA-s ja Muusikamuuseumis

 

 

ERA ja Muusikamuuseumi andmete erinevusel on mitu põhjust, nimetagem siin olulisemad. ERA andmed näitavad viiuldajaid, kellelt on muusikat helisalvestatud. Muusikamuuseumi andmestik põhineb teabel külaviiuldajate tegutsemise kohta, arvestamata nende mängutaset ja asjaolu, kas nende esituses on viiulimängu salvestatud.  Seoses sellega on erinev ka ajavahemik, mida arhiivides olev teave esindab. ERA materjalid pärinevad vahemikust 1912–1938, hõlmates seega tegelikult ka plaadistamise aktsiooni käigus lisandunud pillimehi. Muusikamuuseumi materjalid annavad ülevaate viiuldajaist, kes tegutsesid 19. sajandi lõpus ning 20. sajandi algupoolel (seega oli osa neist plaadistamise ajaks juba surnud). Muusikamuuseumi informatsioon pärineb valdavas osas Pulstilt. Ta kirjutas andmeid viiuldajate kohta üles, esiteks, oma kodukihelkonnas (sellega on seletatav Tori kihelkonna viiuldajate rohkus), ning, teiseks, ringreiside käigus. See tähendab, et tal on rohkem materjali nende paikade kohta, mida ringreisid hõlmasid. Olemasolevad andmed ei anna kindlasti objektiivset pilti viiuldajate tegelikust hulgast.

 

ERA ja Muusikamuuseumi teave oli siiski peamine allikas nende  viiuldajate valimisel, keda kutsuti osalema 1936–1938. aasta heliplaadistamistele. Pulst selgitab oma memuaarides, milliste põhimõtete alusel helisalvestamise esimene sessioon läbi viidi. Sisulise külje üle otsustasid ERA ja Muusikamuuseum:

 

Eesti Rahvaluule Arhiiv ja Muusikamuuseum nõustusid omavahel nii, et esimene annab kohalekutsutavatest 30-st /muusikust/  ühe ja teine, Muusikamuuseum, 29. […] Paladevalik plaadistamiseks aga tehakse ühiselt (ib: 697–698).

 

Järgnev kaart näitab, milline oli heliplaadistamistel osalenud viiuldajate tegelik arv ning millistest kihelkondadest need viiuldajad pärinesid.

 

 

Kaart 2. 1936–1938. aasta heliplaadistamisel osalenud viiuldajate tegelik arv kihelkonniti. Esile on tõstetud Tori kihelkond (3 viiuldajat) ja Vändra kihelkond (2 viiuldajat).

 

Võrreldes kaarte 1 (teave külaviiuldajate kohta Eesti kihelkondades 19. sajandi lõpul ja 20. sajandi algul) ja 2, näeme, et tegelikult ei ole helisalvestuste aktsiooni käigus valminud plaatidel sugugi esindatud kõik Eesti muusikapiirkonnad. Valdav osa ainesest pärineb Pärnu- ja Viljandimaalt, kuid näiteks Tartu-, Lääne- ja Saaremaad ei esinda ükski viiuldaja.

 

1930. aastate plaadistamise aktsiooni käigus salvestati peaaegu kõigil rahvapillidel esitatud muusikat.[2] Plaadistamise tulemusena lisandus arhiivi ka olulist kontekstuaalset teavet rahvamuusikutest. Iga esitaja kohta täideti teateleht, kuhu lisaks tavapärastele isikuandmetele pandi kirja informatsioon esitaja muusikaliste oskuste kohta (nt kas esitaja tundis nooti, kes oli olnud tema õpetaja jms). Teatelehe lõppu võeti esitajalt allkiri, kirjaoskamatuilt aga kolm risti (Pulst 1967: 697–704).[3]

 

Komisjon, kes heliplaadistamise esimese järgu (11.–29. mai 1936) sisulise kava koostas, tuli kokku 9. aprillil 1936 ning sinna kuulusid Riigi Ringhäälingu direktor Fred Olbrei ja saatekava korraldaja Felix Moor, ERA direktor Oskar Loorits ja folklorist Herbert Tampere ning Muusikamuuseumi asjaajaja August Pulst (ib: 701). Viimasel õnnestus Muusikamuuseumi esindajana Riiklikult Propagandatalituselt hankida plaadistamise aktsiooni jaoks vajaminev toetussumma. Tingimuseks seati, et plaadistamiseks valitud palad kantaks ette muusikakomisjonile, kuhu lisaks ERA ja Muusikamuuseumi esindajatele peavad kuuluma ka toetussumma andja  ning Tallinna konservatooriumi esindajad (kelleks olid Artur Kapp ja Adolf Vedro).

 

 

Foto 8. Komisjon hindamas rahvapillimeeste mängu 1936. aasta helisalvestamise eel. Vasakult: Jaan Piht, Mart Jantson, Mihkel Toom komisjoni liikmed August Pulst ja Felix Moor (seisavad); Fred Olbrei(?), Herbert Tampere ja Adolf Vedro. Foto: H. Soosaar, Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum

 

 

Ülal esitatud andmed demonstreerisid, et heliplaadistmine ei hõlmanud Eestit tervikuna. Lisaks sellele ei anna heliplaadistatud materjal täielikku ülevaadet ka tolle aja rahvapillimeeste repertuaarist, sest kogu protseduur oli suuresti nö kõrgemalt poolt juhitud. Milliseid lugusid rahvapillimees salvestusel mängima pidi, seda otsustati ettemängimiste põhjal sageli pillimehe eest ära ilma viimasega konsulteerimata.

 

Kuigi pillimeestele oli helisalvestamise kogemus esmakordne ning esinemissituatsioon erines suuresti tavapärasest, läks plaadistamine  igati korda. August Pulst meenutab:

 

Valitud palade heliplaadistamine Riigi Ringhäälingus õnnestus üle ootuste hästi. Ainult võõrastav oli märguandmine, kätega vehkimine mikrofoni ees mängu alustamiseks. See erutas pillimehi algul. Värviliste märgutuledega mängijad siiski ei olnud harjunud (Pulst 1967: 708).

 

Pillimeestele mängiti plaadistamise sessiooni lõppedes nende endi poolt sissemängitud lood ette, mille peale pillimehed arvasid, et nende panus pillilugude kvaliteedi osas on olnud minimaalne. Kui salvestamise järel meestele nende pillilugusid taasesitati, olid nad vaimustuses ega uskunud esialgu, et see nende mäng on. Pulst tsiteerib külaviiuldajate arvamust:

 

Egas me põle nii easte mängind, ku laat mängib (Pulst 1971: 1007).

 

Helitehniku pakkumise peale võtta koju kaasa terasnõela poolt välja lõigatud laastupundar, vastas viiuldaja Mihkel Toom:

 

See o nüüd mu ing, mis mu seest välla võeti! Selle viin koju ja näitan teistele ka (Pulst 1971: 1007).

 

Heliplaadistamise käigus olid külaviiuldajad asetatud situatsiooni, mis oli uudne ja sellega seoses nende jaoks ka erakordselt põnev. Rahvamuusika heliplaadistamise tähtsust rõhutab seik, et salvestatud muusika avalikul ettekandel 14. septembril 1936 viibisid Tallinna konservatooriumi saalis nii konservatooriumi õpilased ja õpetajad, Muusikamuuseumi ühingu liikmed kui ka ajakirjanikud (Pulst 1967: 76). Järelikult leidis rahvamuusika plaadistamine üldsuse hulgas laiemat kõlapinda. Igast plaadist valmistati kolm eksemplari: ERA-le, Muusikamuuseumile ning Riigi Ringhäälingule. Viimane mängis neid raadiosaadetes.

 

Salvestatud repertuaar pakub rahvamuusikast huvitatuile ainulaadset informatsiooni 1930. aastate muusikasituatsioonist. Ka käesolevas uurimuses analüüsitavad viiulipalad pärinevad kõnealustelt heliplaatidelt.

 

 

 

Joonis 5. Statistiline kokkuvõte plaadistamise aktsiooni käigus helisalvestatud rahvapärasest viiulimuusikast

 



[1] Konkreetsemaid andmeid viiuldajate kohta sisaldab Lisa 2.

[2] Lisaks salvestati rahvalaule, linnulaulude imitatsioone, karjasehuikeid, arstimis- ja lausumissõnu ning jutte.

[3] Teatelehel olev küsitluskava oli Pulsti koostatud.