1.3.3. Tori ja Vändra kihelkonna viiuldajad

 

August Pulst meenutab oma käsikirjalistes mälestustes "Muusika ja näitemäng Toris" mälu järgi umbes 60 viiuldajat, kes tegutsesid 19. sajandi lõpul ja 20. sajandi esimesel poolel Tori ja Vändra kihelkonnas (Pulst 1971: 977–1090). Aastatel 1936–1938 helisalvestati viie Tori ja Vändra kandi viiuldaja pillimängu. Salvestamise täpsed valikuprintsiibid pole teada, kuid tõenäoliselt langes valik kihelkondade tuntumatele viiuldajatele. Tori koduloouurija Mihkel Tilk on kirjutanud, et esile kerkisid üksikud kõrgetasemelised pulma- ja pidupillimehed: Kaarel Romberg, Andres Rogenbau, Mihkel Toom, Mart Jantson jt (Tilk 1978: 10). Üheks valikuprintsiibiks võis tõenäoliselt olla ka pillimeeste  oskus mängida nn vanemaid tantsuviise (labajalavalsse ehk lösse ja polkasid). Kuigi helisalvestamisel osalenud viiuldajad oma ea tõttu enam aktiivset pulmapillimehe ametit ei pidanud, oli tolle ajani säilinud nende hea mänguoskus.

 

Põhja-Pärnumaa viiuldajatest osutusid väljavalituiks Tori kandi pillimehed Mihkel Toom ja Mart Jantson  ning Vändra kihelkonnast pärit viiuldajad vennad Anton[1] ja Hendrik Adamson (hiljem Jõearu). Viiendana salvestati Tori kihelkonna viiuldajat Aleksander Aaviksood, kelle isik ja pillilugude muusikaline analüüs jääb käesolevast uurimusest välja materjali vähesuse tõttu. Lisaks eelnimetatuile oli heliplaadistamisele kutsutud ka kuues viiuldaja Uueda Jüri Saal Torist, kuid ta jäi salvestamisele teadmata põhjusel tulemata (Pulst 1967: 702–705).

 

Esimesel heliplaadistamise sessioonil 1936. aastal salvestati Tori kihelkonna viiuldajaid Mihkel Toomi ja Mart Jantsonit. Nende mahukast repertuaarist valiti eelkuulamisel välja kakskümmend üks viiulipala. Pulsti mälestustest võime lugeda lisaks, kuidas ta käis 1933. aastal Tori viiulimeeste pillimängu nende kodukohas üle kuulamas. Palade ettekandmine vältas seitse ja pool tundi. Viiuldajad mängisid kokku viiskümmend üks pillilugu ega korranud neist ühtegi (Pulst 1971: 992–999).

 

1937. aasta sessioonile oli teiste seas kohale kutsutud Vändra kihelkonna viiuldaja Hendrik Adamson, kes ka ainsana Tallinnasse plaadistamisele ilmus, tuues kaasa oma venna Anton Adamsoni.

 

Lisaks sellele, et Pulst korraldas kodukandi viiuldajate heliplaadistamist, pani ta kirja ka põhjalikku informatsiooni nende kultuurilise konteksti ning viiuldajate kui isiksuste kohta. Käsikirjaliste memuaaride peatükis "Rahvamuusika Toris" selgitab Pulst oma huvi rahvapillimeeste vastu ning põhjendab varasemale kogumistööle viidates selle kirjatöö suunitlust:

 

Peab aga tähendama, et kuigi sõnad, viisid ja lood laitmatult kirja pandi, jäi esineja-laulja ja mängija, pillikäsitaja isik arvestusest hoopiski välja. [...] Olles ise torilane, teritan mälu, et esile tuua kõike, mida ajajooksul sellelt alalt Toris kuulnud ja näinud (Pulst 1971: 925).

 

Tema memuaaride peamine eesmärk on

 

[…] just esinejate rahvalaulikute-pillimeeste kohta võimalikult elulooliste andmete esiletoomine. Samuti ka mõnda nende kodudest, ümbrusest, miljööst äramärkida, milles elasid, töötasid, laulsid ja mängisid ning muudki veel sinna juurde – näiteks nende iseloomustamine (Pulst 1967: 699).

 

Kõige üksikasjalikumalt on Pulst kirjeldanud Tori kihelkonna viiuldajaid, kuna ta tundis paljusid neist isiklikult. Mälestustes loendatud ligikaudu saja neljakümnest viiuldajast, kelle tegutsemisaeg jääb 19. sajandi teise poolde ja 20. sajandi algusesse, elas kuuskümmend neli Tori kihelkonnas.

 

Järgnev skeem joonisel 6 aitab käesoleva töö huvikeskmes olevaid Mihkel Toomi ja Mart Jantsoni asetada omaaegsese Tori kihelkonna viiuldajate laiemasse konteksti.

 

                     

 

 

Joonis 6. Tori kihelkonna viiuldajad 19. ja 20. sajandil August Pulsti andmetel (Pulst 1971: 977–1090). Noodimärk viitab viiuldaja nooditundmisele. Tärniga on tähistatud konservatooriumis õppinud viiuldajad. Nooled  viiuldajate vahelistele muusikalistele kontaktidele.

 

 

Joonisel 6 kujutatud skeem on käesoleva töö autori poolt koostatud nii, et selle ülaossa on paigutatud vanemad ning alaossa nooremad viiuldajad. Skeem hõlmab 64 Tori kihelkonna viiuldajat, kellest vanim (Tõnis Võlts) sündis aastal 1808 ning noorim (Gustav Tilk) umbes aastal 1890. Neljateistkümne viiuldaja kohta on teada, et need tundsid nooti. Kolm viiulimängijat olid haridust saanud konservatooriumis: Kaarel Romberg Pariisis ning Andres Roogenpuu ja Felix Ritso ilmselt Peterburis.

 

Nooltega on joonisel ära märgitud eelkõige Jantsoni ja Toomi olulisemad suhted teiste viiulimängijatega, olenemata sellest, kas tegemist oli otsesuhete või vahendatud suhetega. Loomulikult oli viiuldajate kogu suhtlusring laiem. Nii Mihkel Toom kui Mart Jantson on viiulimängu ja pillilood esmalt õppinud kas oma vanaisadelt,  isadelt või naabrimeestelt. Siiski tuleb viiuldajate olulisteks muusikalisteks eeskujudeks pidada ka Pariisi konservatooriumis aastatel 1850–1852 viiulit õppinud Kaarel Rombergi (1830–1876), Andres Roogenpuud (1821?–1906), kes samuti oli konservatooriumis õppinud. Märkimisväärne mõju nende mängule oli ka Roogenpuult noodiõpetust saanud rahvaluule kogujal, seltskonnategelasel ja viiulimeistril Jaan Jürvetsonil[2]  (Pulst 1971: 977–1090; Tilk 1978: 45).

 

 

Vändra kihelkonna kultuurielu kohta on uurija käsutuses olev konkreetne teave tunduvalt napim Tori kihelkonda puudutavast informatsioonist.  Pulst on oma memuaarides lisaks külaviiuldajatele põhjalikult kirjeldanud kodukihelkonna kultuurielu. Muude piirkondade puhul on talle huvi pakkunud vaid viiuldajate isiksused – nende elukäik, pillimeheks kujunemise tee ning hilisem muusikaline tegevus. Nii on viiuldajate taustakirjeldus mõneti Tori-keskne. Pulsti memuaaride kõrval kasutatud allikad võimaldavad meil siiski saada  üldise ettekujutuse kahe naaberkihelkonna kultuurilisest situatsioonist 20. sajandi algupoolel.

 

Meid huvitab, milline oli külaviiuldajate seos selle taustaga ning milline oli kultuurikonteksti mõju nende muusika alasele tegevusele. Pöördume selle küsimuse juurde tagasi peatüki kokkuvõttes, olles eelnevalt Pulsti vahendusel lähemalt tutvunud ka Vändra ja Tori viiuldajate elukäiguga.

 

 

 

Kaart 4. Tori ja Vändra ümbrus ning viiuldajate kodukülad: Muti (Mihkel Toom), Mannare (Mart Jantson) ja Roja (vennad Adamsonid)

 

 

Ehkki siin vaadeldavaid viiuldajaid eraldab kihelkonnapiir, paiknevad nende kodukülad väga lähestikku, kujutades just nagu ühenduspunkte kahe kihelkonnakeskuse vahel.[3]



[1] Anton Adamson elas heliplaadistamise ajal Tallinnas.

[2] Jaan Jürvetsoni kogutud materjale säilitatakse ERA-s.

[3] Vahemaa Tori ja Vändra vahel on 20 kilomeetrit.