1.3.3.1. Mart Jantson ja Mihkel Toom Tori kihelkonnast
Foto 10. Mihkel Toom
(paremal) ja Mart Jantson heliplaadistamisel 1936. aastal. Foto: P. Parikas, Eesti
Teatri- ja Muusikamuuseum
Mart Jantson (1872–1948)
on pärit Tori kihelkonna Tori valla Mannare küla Männi talust. Talu järgi sai ta laiemalt tuntuks kui Männi Mart. Heliplaadil on kasutatud
nime Mart Männimets.
Pulst kirjeldab Männi Marti kui pikka, tüsedat, tugeva kehaga ja sirge
seljaga meest, kes oli rõõmsameelne, punetava palgega ja pikaldase loomuga.
Tugevad käed ja jämedad sõrmed aitasid teda tema ametis, milleks oli ehitustöö.
Ta töötas koos teiste ehitajatega ning töö viis teda sageli mitmekümne
kilomeetri kaugusele kodukohast. Tema töö kohta ehitustel on räägitud, et ta
oli suhteliselt laisk, kuid kui midagi ette võttis, siis tegi seda hoolsalt.
Männi Mardi põhienergia ja -huvi kulus pillimängule. Võib ütelda, et Mart
oli hingelt sündinud pillimees. Pulst kiidab tema väsimatust pillimängu alal,
üteldes, et sellest Mart ei tüdinenud, vastupidiselt oma päevatööle, kus ta
enesele liiga ei teinud ja oma konti üleliia ei vaevanud (Pulst 1971: 1015).
Pulsti andmetel oli ka Mardi vanaisa Jaan tegutsenud viiuldajast
pulmapillimehena, samuti isa Peet ja vend Mihkel – nii oli Mardil hea eeskuju
viiulimängu alal juba kodus olemas. Peres olevat olnud kolme peale üks viiul,
mis takistas mängimist. Veelgi tülikamaks tegi olukorra isa vasakukäelisus,
sest ta asetas viiulikeeled
peegelpildiliselt pillile. Pillikeelte pidevast ümberasetamisest olevat
tekkinud pisikesed peretülid (Pulst 1971: 1012).
Männi Mart oli Tori Muuseumi (esimene kihelkondlik muuseum) asutajaliige
ning kirjutas alla selle põhikirjale 18. jaanuaril 1934. aastal. Ta lootis end
muuseumiühinguga sidudes, et saab rohkem pilli mängida ja raha teenida. Tema
lootused täitusidki. Pulsti mälestuste järgi oli Mart alati kohal, kui ta temal
tulla palus. Kuna edu oli kõikjal väga suur, siis oli see piisavaks tõukejõuks
ka järgmistele esinemistele. Edu tõstis pillimehe eneseteadvust ning lasi tal
kaubelda oma "hinna" üle. 11. veebruaril 1935. aastal sai Pulst
Mardilt järgmise kirja, milles pillimees seadis ringreisi korraldaja valikute
ette, teades ning tundes oma väärtust:
Teatan Teile, et
minust jääb seekord ringreisule tulemata selle palga ports […] ei meeldi mulle. Kui
2 krooni päevas saab, sis tulen küll. Pane teised mängumehed minu järel teist
äält mängima, sis olen sellega rahul et kõigel on ühesugune palk. Mina katsun
õppi ja arjutada et mäng param on ja pealtkuulajatel on ka kenem kuulatada …
Pastlad pigistavad (ib: 1014).
Sagedaste esinemiste tõttu tuli Mardil ette peretülisid, kuna tema kiindumust muusikasse kodus ei
aktsepteeritud. Eelkõige ei mõistnud pillimeest tema naine. Sagedased olid
juhtumid, mil Mardi abikaasa kannatus katkema kippus. Kuuldes Mardi plaanist
lahkuda kodust peaaegu kuuks ajaks, et esineda rahvamuusika ringreisil, olevat
abikaasa ütelnud järgmist:
Ah, sina tahad
mööda maailma ulkuma minna, ei viitsi kodu tööd teha. Ku lähäd, ä sis oma nägu
enam kodu näita! Sügise olli põllu natukesel oter valmis, tarvis kokkupanna.
Tema aga mängib toas pilli, ütleb: "Mina olen pillimees. Mina tahan
mängida, põllule ei tule!" Pillimehed o püsti kuradid! (ib: 1013).
Abikaasa oli olnud korralik töötegija ning iseloomult äge. Lapsi sündis
Mardi perre kaks – tütred Alma ja Hilda. Viimane rääkis August Pulstile oma
isast kui pikaldasest ja lõbusast
mehest, kes tihti ema käest õiendada sai. Pulst hindas Männi Marti kui
viiuldajat väga kõrgelt. Ta kirjutas:
Toris aga leidus mees, kes
kunstmuusika eeskujul soolo-viiulile teise viiuliga teist häält kaasamängis ja
seda mitte noodist, vaid isikliku kuulmise järel. Selleks oli vana viiuldaja
Männi Mart. Temal oli haruldast kõrva ja kuulmist (Pulst 1971: 978).
Pulsti järgi oli Männi Mart üks väheseid tolleaegseid külaviiuldajaid, kes
suutis vabalt pillilugudele kaashäält improviseerida (Pulst 1965a: 403).
Rahvamuusika lavakontserte ja muid ettekandeid käisid kuulamas
ka professionaalsed muusikud, kelle seas äratas Mardi viiulimäng tähelepanu.
Näiteks 1936. aasta 14. septembril kuulati Tallinna Konservatooriumi saalis üle
esimesi äsja plaadistatud helisalvestusi, millel mängisid ka Tori viiuldajad.
Pulst meenutab, et pärast ettekannet küsinud konservatooriumi direktor Aavik, kas Männi Mart on helikunstnik või
külapillimees ja kuuldes, et too on külapillimees, lisanud järgmist: "Ta
peab ju siis väga hea mängija olema!" (Pulst 1967: 761).
Lisaks viiulile oskas Mart mängida
klarnetit ja lõõtspilli – viimast pisut rohkem, ning oli seetõttu
pulmapillimehena nõutud nii viiuli- kui lõõtspillimängijana. Ümberkaudseid
pulmapidusid planeeriti selle järgi, kuidas pillimehel aega oli. Mardi järgi
oli suur nõudlus. Pikkadel talveõhtutel juhtus sageli, et üks pulm järgnes
teisele ning kodutööd jäid tegemata. Männi Marti võib seega nimetada
elukutseliseks pulmapillimeheks.
Männi Mart oli aastatel 1933–1936 üle-eestilistel rahvamuusika kontsertidel
kõige rohkem esinenud rahvapillimees. Ta oli kaastegev üheksal ringreisil,
esinedes kokku kolmesaja seitsmekümnes saalis toimunud seitsmesaja
viieteistkümnel kontserdil kaheksakümne
kolme tuhande viiesaja seitsmekümne ühele kuulajale.
Heliplaadistamisel (1936) jäädvustati esimeste lugude hulgas
Mart Jantsoni (Mart Männimets) ja Mihkel Toomi koosmängus kolmteist ning Mardi
soolomängus viis viiulipala.
Mihkel Toom (1873–1958)
pärineb Tori kihelkonna Tori valla Muti küla Lepiku talust. Nagu Männi Mart,
nii sai ka Mihkel Toom oma pillimehenime Lepiku
Mihkel talu järgi. Heliplaadil on kasutatud tema kodanikunime.
Pulsti mälestuste kohaselt oli Lepiku Mihkel kasvult keskmisest pikem ja
mitte tüse. Kehahoid oli Mihklil veidi kühmus. Pilli mängides kaldus ta kehaga
lainetades tugevasti ette ja taha, lüües terve labajalaga "takti
kaasa".
Peamise elatise sai oli Mihkel talupidamisest. Suved olid töötegemise poolest
väga pingelised. Nendele vastukaaluks peeti – enamasti talviti – pikki pulmapidusid. Mihklil oli üheksa
õde-venda, kelledest noorim vend oli talus alaliseks töömeheks. Nii sai
võimalikuks Mihkli sagedane eemalviibimine talutööde juurest, et käia pulmapillimeheks.
Mihkli naine Anna oli pärit samast külast. Nende pulmapidu 1901.
aasta septembrikuus oli nädala pikkune ning kahe otsaga: peigmehe ja pruudi kodus. Pulmapillimeheks
oli Mihkli kaasviiuldaja Männi Mart. Mihkli perre sündis kaks poega. Neist ühe
nimeks oli Mihkel ning ta asus elama Tallinnasse. Teine, Juhani nimeline, sai
talukoha ja sellega seonduvad kohustused enda õlule II Maailmasõja ajal.
Lepiku Mihkel osales sarnaselt Männi Mardile Tori Muuseumi asutamisel 1934.
aastal. Ta kirjutas muuseumiühingu põhikirjale alla, kuigi kartis oma talukoha
pärast – see võivat "käest minna". Tema kartused hajutas muuseumi
asutaja Pulst, kes rääkis oma kogemustest muuseumide rajamise alal. Mõne aja
möödudes valiti Mihkel ühingu juhatuse liikmeks. Ühiskondlikult oli Mihkel
tegus – lisaks muuseumiühingule kuulus ta kahel valimisperioodil valla
volikokku ning oli Tori tulekassa liige.
Karjapoisipõlves mängis Mihkel lepakoorest pasunal. Et Mihklist
pulmaviiuldaja sai, pole sugugi
juhuslik – juba tema vanaisa oli olnud
pulmaviiuldaja, mängides vahel ka lõõtspilli. Isa Juhan, kes käis köstri kooris
laulmas, mängis kodus viiulil kooris õpitud vaimulikke lauluviise. Peamiselt
oli ta aga külas tuntud kui luigemängija (karjasarve mängija) (Pulst 1971:
990). Viiulit hakkas Mihkel õppima kuueaastaselt, kui ristiisa talle selle
ostis. Kohaliku vallakooli lõpetamise järel,
alates 14. eluaastast, huvitus ta sellest tõsisemalt. Oma õpetajana
nimetab pillimees Madis Juuriksoni Saueaugu talust. Kaheksateistkümneaastasena
oli Mihkel juba pulmapillimees.
Lepiku Mihklit peeti kodukohas ja selle ümbruses Pulsti andmetel heaks
viiuldajaks. Mihkel oli koos teiste kaasaegsete pulmaviiuldajate Andres
Roogenpuu ja Männi Mardiga väga nõutud pillimees, ükski ümbruskonnas peetav pulmapidu
ei saanud läbi nendeta. Pulmade aeg pandi paika selle järgi, kuidas keegi neist
kolmest pillimeheks minna sai. Lepiku Mihkel hindas ise oma pillimängu
järgnevalt:
Pill, pillilugu
kutsus, viis su isi tantsma kas tahtsid või mette, pidid minema. Iga santki
läks tantsma, kui tal ainult karku all ei olnd. Pill viis su nurgast välla (ib: 995).
Pulmas oli üheks kohustuslikuks osaks pillimuusika, mille
puudumine oli välistatud. Pillimehel lasus väga suur vastutus – tema mäng pidi
pulmarahva tantsima kutsuma, vastasel korral sattus pillimees pilgete objektiks
ning mõnikord juhtus isegi, et teda oskamatuse eest karistati. Sellise saatuse
osaliseks ei saanud Männi Mart ja Lepiku Mihkel kuuldavasti kunagi, mis tõestab
nende võimekust pillimängijatena.
Lepiku Mihkli kohta on teada, et ta mängis eelkõige sugulaste ja tuttavate
pulmades, kuid vahel tuli ette, et ei jõudnud neidki kutseid täita. Põhjuseks
oli asjaolu, et pulmapidu venis sageli nädala pikkuseks. Pillimees pidi
mänguvalmis olema kogu selle aja vältel. Mihkel kirjeldab pulmaviiuldaja rasket
tööd oma kogemustele toetudes järgmiselt:
Pulmas läksid
viiuli keeled katki – tagavara oli taskus, uued asemele. Hullem oli, kui
sõrmenahad purunesid. Sis polnd muud teha, ku põienahast paik peale ja nööriga
kinni (ib 994).
Pulmapillimehe staatust oli külas raske saavutada ning kui see käes oli, ei
olnud enam lihtne kõrvale astuda. Lepiku Mihkel tegutses aktiivselt
pulmapillimehena aastatel 1890–1900. Sel perioodil oli ta oma parimas
mängutehnilises vormis. Pulsti mälestustest võime lugeda:
Pärast abiellumist 1901. aastal jääb pillimehel esinemine pulmades küll
harvemaks, kuid viiulimäng kestab lakkamatult edasi nii kodus, kui ka
väljaspoolgi (Pulst 1971:
989).
Lepiku Mihkel on peale teise viiuli koos
mänginud mitmete pillidega, näiteks kitarri, klarneti ja lõõtspilliga.
Lepiku Mihkel esines ühel August Pulsti korraldatud ringreisil (see toimus
3.–28. märtsini 1934) ning Tori muuseumi heaks korraldatud kontsertidel kokku kahekümne
seitsmes saalis viiekümne neljal korral.
Heliplaadistamisekäigus salvestati Lepiku Mihkli esituses
kolm ning Männi Mardiga koosmängus kolmteist viiulilugu. Mõlema viiuldaja
pillimängu hinnati puhtaks ja väga heaks.