1.3.3.2. Hendrik Adamson-Jõearu ja Anton Adamson Vändra kihelkonnast
Foto 11. Hendrik
Adamson-Jõearu ja Anton Adamson heliplaadistamisel 1937. Foto: P. Parikas,
Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum
Hendrik Adamson
(1879–1959) oli pärit
Vändra kihelkonna Vana-Vändra valla Koidu (end. Rooja) küla Paltsaare talust.
Ümbruskonna elanikud kutsusid teda talu nime järgi Paltsaare Hendrikuks. Tema
kodutalu asetses Vändra jõe paremal kaldal, kus jõgi peaaegu täisnurkse käänaku
teeb. Eestindamise ajal võttis Hendrik Adamson uueks perekonnanimeks Jõearu,
mis seondub tema kodukoha eripäraga. Nimemuutuse tõttu võib käsikirjades kohata
pillimehe perekonnanime erinevaid kujusid: Adamson, Adamson-Jõearu ja Jõearu.
Heliplaadistamisel on kasutatud viimast
nimekuju.
Pulsti kirjelduste kohaselt oli Paltasaare Hendrik keskmist kasvu,
ümmarguse näo ja vormidega. Tema põhitegevuseks oli talutöö, samuti teenis ta
lisa katuselööja ja müüriladujana.
Kõik Hendriku pereliikmed olid muusikaharrastajad. Isa Hans oli lisaks
viiulimänguoskusele hea laulja, kes osales tenorina kohalikus kirikukooris. Ka
onud-tädid kulutasid oma vaba aja koosmusitseerimisele. Isa eeskuju oli haarav
ning poiss meisterdas ise viiuli, kui oli kaheksa-aastane. Viiuliõpinguid alustas
ta kümneaastaselt, kui asus õppima kohalikku Vaki vallakooli. Õpetajatena on
Paltasaare Hendrik nimetanud eelkõige isa, kellelt omandas noodikirja tundmise,
aga ka teisi lähedal elavaid vanu viiuli- ja kandlemehi, kelledelt sai uusi
pillilugusid.
Kahekümneselt asus Hendrik tööle Tallinna Lutheri vabrikusse. Linnas jätkas
ta oma muusikaõpinguid. Ta õppis mängima erinevaid puhkpille ja osales
orkestrite töös. Seoses sellega on ta esinenud ka Soomes. 1909. aastal, kui
Hendrik sai 30-aastaseks, kutsus isa ta Tallinnast koju talu pidama. Samas
talus elasid ka Hendriku õed-vennad, kes töödel abiks olid.
Paltasaare Hendrik jõudis oma elu ajal abielluda kahel korral. Esimene
abikaasa Salme, kes oli pärit Suure-Jaani kihelkonnast, suri haiguse tõttu.
Teine, Kata Adamberg oli pärit Vändrast. Kahest abielust sündis 8 last, neist
peaaegu kõik olid samuti muusikahuvilised.
1918. aasta paiku asutas Paltasaare Hendrik laulu- ja viiulikoori. Mõlemad
koorid käisid harjutamas tema kodus Paltsaarel ning ta ise juhatas neid.
Huvilistele õpetas Hendrik ka viiulimängu ja nooditundmist. Tema enda
repertuaar oli Pulsti andmetel mitmekesine:
Peale tavalise töö järgnes igal õhtul pillimäng – oli see suvel või talvel.
Viiul, see oli Hendriku hing. Eriti võlusid teda rahvatükid – labajala lössid,
polkad, Hunt aia taga jt. Olid Vihtersteini ja Rombergi lood. Siis veel
marrsid, galopid, reinländerid jt. Kokku oli lugusid väga palju. Kõik
rahvatükid olid ta enda üleskirjutatud. Palju oli ka trükitud noote (Pulst 1963a: 237).
Kahjuks ei ole Hendriku noodivara säilinud, sest 1958. aastal toimunud
tulekahju hävitas nii pillimehe viiuli kui noodikogu.
Lisaks muule muusika-alasele tegevusele oli Paltasaare Hendrik ka tuntud pulmapillimees.
Teda kutsuti sageli pulmadesse mängima, vahel ootasid viis-kuus pulma
järjekorras. Pulmaviiuldajana oli ta väsimatu, nagu selgub Pulsti memuaaridest.
Pulst iseloomustab Paltasaare Hendrikut väga emotsionaalse pillimehena, kelle
mängus oli tehnikat, julgust, jõudu ja hoogu.
Ta esines nagu vana pulmapillimees kunagi, jõulise poognatõmbega, nii et
viiul vingus käes (ib: 180).
Välimuselt vaikne, tagasihoidlik, aga kui
viiuli kätte võttis, siis esimesest poognatõmbest oli tunda tuld ja
särtsu. […] Ta elas hingega oma mängudele kaasa
(ib: 238).
Siit tuleb selgesti esile pulmaviiuldaja nn kutsealane nõue mängida viiulit
võimalikult valjult ning humoorikalt, et tantsijatel või ka
kuulajatel-vaatajatel oleks lõbus.
Pulmades musitseeris Paltasaare Hendrik ansamblis ka teiste pillide –
viiuli, torupilli ja akordioniga. Ühtlasi mängis ta sageli moodsamatel
tantsupidudel.
Paltasaare Hendrik saavutas oma puhta ja hoogsa mänguga tunnustust kõikjal,
kus ta esines. Hendrik oli kaastegev ühel ringreisil (12.–20. märtsil 1927),
mil ta mängis üheksas saalis korraldatud seitsmeteistkümnel kontserdil.
Heliplaadistamisel (1937) salvestati Hendrik Jõearult neli
soololugu ning viis lugu koos vend Anton Adamsoniga. Pulsti andmetel salvestas
Cyrillus Kreek juba 1927. aastal Hendriku viiulimängu fonograafi abil, kuid
nendest ülesvõtetest ei ole hetkel mingeid teateid.
Anton Adamsoni (1877–19??)
kohta on võrreldes teiste viiulimängijatega vähe andmeid. August Pulst ei
kirjuta temast kuigi palju, kuna nende tutvus oli juhuslik ning põgus. Anton Adamson oli Hendrik Adamson-Jõearu
vend ning seega pärit samast külast, kus elas ja tegutses Paltasaare Hendrik.
Pulst oli Hendrikul palunud 1937. aasta heliplaadistamisel osaleda. Hendrik tõi
kaasa tollal Tallinnas kingsepa ametit
pidanud venna. Nii avastati täiesti
juhuslikult rahvapärane viiuldaja Anton Adamson.
Anton mängis oma vennale teist häält kaasa, nii olid nad "kodus palju
kokkumänginud" (Pulst 1967: 765). Võrreldes Männi Mardiga, kes samuti
mängis teist häält, sai Antoni mäng väiksema tähelepanu osaliseks. Tema teise
hääle mängimises ei olnud Pulsti jaoks arvatavasti midagi erilist, sest
pillimees tundis nooti ning oli ilmselt oma partiid noodist õppinud, mitte
kuulmisele toetudes improviseerinud.
Heliplaadistamisel salvestati Anton Adamsoni esituses üks
soolopala ning koos Hendrik Jõearuga viis pala. Ringreisidel ega muudel
kontserdil Anton Adamson ei osalenud.