1.4. Kokkuvõtteks
20. sajandi alguse Eesti külades oli rahvapärane viiulimängutraditsioon veel
hästi säilinud. Põhja-Pärnumaa pulmapidudel olid endiselt populaarsed vanemad
paaristantsud labajalavalss ning polka. Neid tantsiti viiuli saatel ning seoses
sellega moodustasid suurema osa külaviiuldajate repertuaarist just polka- ja
labajalaviisid. Pillimänguoskus oli
valdavalt omandatud kuuldelisel teel. Sageli olid viiuldajate õpetajaiks
olnud nende isad või vanaisad.
Parallelselt auditiivsele mängutehnika ja repertuaari omandamisele levis
külaviiuldajate hulgas ka pillilugude õppimine noodist. 20. sajandi algul oli
nt Tori kihelkonna viiulimängijate hulgas August Pulsti andmeil vähemalt
neliteist nooditundjat. Noodikirjaoskus oli omandatud kihelkonnakoolis käies
või siis nende pillimeeste abiga, kes
olid saanud muusikaharidust. Tori kihelkonnast on teada kolm viiuldajat, kes
olid õppinud konservatooriumis.
Põhja-Pärnumaa külaviiuldajate põgusal kõrvutamisel eelmise
sajandi alguse kultuurikontekstiga jäävad otsesed seosed pillimeeste
kujunemisloo ja 20. sajandi alguse kultuurisuundumuste vahel esmalt varjatuiks.
Ent pöördugem veel kord tagasi viiuldajate elulooliste seikade juurde.
Kasutatud allikatest selgub,
et uurimuse huviorbiidis olevad pillimehed olid koolis käinud vähe – nende
haridus piirdus keskmiselt kolme talvega vallakoolis. Külades tegutsesid küll kultuuriseltsid ning musitseeriti ka
kirikukoorides, kuid näiteks Tori viiuldajad
Mart Jantson ja Mihkel Toom ei võtnud osa laulu- ja pillikooride tööst, kus
kindlasti mõningast nooditundmist õpetati. Jantsoni oskused olid kirjalikust
muusikakultuurist kõige vähem mõjutatud. Tema esimesteks õpetajateks olid
pulmapillimehest vanaisa ning isa. Seevastu laulis köstri kooris Mihkli isa
Juhan Toom, kes õpitud vaimulikke viise ka kodus viiulil mängis. On tõenäoline,
et isa muusikalisel tegevusel oli Mihkel Toomi
mängumaneeri kujunemisel siiski mingi roll. Hiljem on mõlemad viiuldajad
mõjutusi saanud ka konservatooriumis õppinud Kaarel Rombergilt ja Andres
Roogenpuult.
Kokkuvõtteks võime
ütelda, et ehkki siin vaadeldavad viiuldajad on peaaegu üheealised (sünd. 1872,
1873, 1877, 1879), olid Tori viiuldajad pigem vanema viiulimängu traditsiooni
esindajad, Vändra viiuldajad aga moodsama suunitlusega pillimehed.
Viiulimängijate muusikalist aktiivsust, mainet ja tuntust mõjutasid sajandi
esimestel kümnenditel Eestis korraldatud ringreisid ning rahvamuusika
heliplaadistamine. Need kaks muusikaelu sündmust on käesolevas töös vaadeldavaid
viiuldajaid ühendavaks lüliks.
Esitame siin lühiülevaate Tori ja Vändra kihelkonna viiuldajate osalemise
kohta ringreisidel.
Joonis 8. Tori ja Vändra
kihelkonna viiuldajate esituses
helisalvestatud palad 1936 – 1937. aasta heliplaadistamisel
Kõige rohkem viiulipalasid helisalvestati Mart Jantsoni (Männi Mardi)
esituses. Võrdluseks märkigem, et tema oli samuti kõige aktiivsem osaleja
rahvamuusika ringreisidel. Jantson mängis Toomile (Lepiku Mihkel) kaheksas loos
improviseeritud saatehäält ning viies loos burdoonipartiid. Mõlemad pillimehed
olid sageli varem koos mänginud ka autentses situatsioonis, eelkõige
külapulmades.
Anton Adamson mängis Hendrik Adamsonile (Paltasaare Hendrik) saatehäält
kõigis nende poolt sissemängitud lugudes. Pulsti andmetel oli saatehääl õpitud
noodist. Meloodika, mida Anton kasutab, viitab klassikalise harmoonia tundmisele.
Foto 12. Põhja-Pärnumaa populaarseim külaviiuldaja
Männi Mart. Foto Eesti Rahvaluule Arhiivist
Mart Jantson oli ainus neljast viiuldajast, kes heliplaadistamiste
perioodil tegutses veel aktiivse
pillimehena. Hoolimata sellest, et Jantsoni seosed kirjaliku muusikakultuuriga
olid lõdvemad kui teistel, võib teda muusikalise tegevuse ning mängutaseme
põhjal käsitleda elukutselise rahvapärase viiuldajana.