2.1. Uurimisainesest

 

Järgnevasse alajaotusse on koondatud üksikasjalik teave analüüsitava muusikalise ainese kohta: palade loend koos täpsete arhiiviandmetega, esituskoosseisud, samuti põhjalik ülevaade helisalvestamisel kasutatud helistikest.

 

2.1.1. Pillilugude arhiiviandmed ja esituskoosseisud

 

Esmalt antakse ülevaade Tori ja Vändra viiulilugude arhiiviandmetest koos esituskoosseisude väljatoomisega. Heliplaadistatud labajalavalsside ja polkade esituskoosseisud on erinevad. Seetõttu esitatakse need ülevaatlikult järgneva tabeli kujul (vt. tabel A), milles lugude järjekord vastab salvestuste järjekorrale heliplaatidel.[1]

 

Tabel A. Andmed Tori ja Vändra labajalavalsside ja polkade ning nende esituskoosseisude kohta.  Igale pilliloole on antud vastav tähistus lähtudes þanrimääratlusest: L tähendab labajalavalssi, P polkat ja tähele järgnev number järjekorranumbrit þanri lõikes. Lisatud on salvestuste arhiiviviited ERA fonoteegis.

 

nr.

þanr

pealkiri

ERA viide[2]

   esitajad

1

P1

Tori polka

ERA, Pl. 1 A1

Mihkel Toom – I viiul

Mart Jantson – II viiul

2

P2

Madarmäe Juhani polka

ERA, Pl. 1 A2

Mihkel Toom

3

L1

Labajalg

ERA, Pl. 1 B1

Mihkel Toom – I viiul

Mart Jantson – burdoonsaade

4

P3

Tori polka 

ERA, Pl. 1 B2

Mihkel Toom – I viiul

Mart Jantson – II viiul

5

L2

Labajalg

ERA, Pl. 1 B3

Mihkel Toom – I viiul

Mart Jantson – burdoonsaade

6

L3

Venna löss

ERA, Pl. 2 A2

Mart Jantson

7

P4

Polka

ERA, Pl. 2 A3

Mihkel Toom – I viiul

Mart Jantson – II viiul

8

P5

Mihkli esimene polka

ERA, Pl. 2 B2

Mihkel Toom

9

L4

Unt aea taga

ERA, Pl. 2 B3

Mihkel Toom – I viiul

Mart Jantson – burdoonsaade

10

P6

Mardi esimene polka

ERA, Pl. 4 A1

Mart Jantson

11

L5

Harju löss

ERA, Pl. 4 A2

Mihkel Toom – I viiul

Mart Jantson – II viiul

12

L6

Liku lugu

ERA, Pl. 4 B1

Mart Jantson

13

P7

Polka

ERA, Pl. 4 B2

Mihkel Toom – I viiul

Mart Jantson – II viiul

14

P8

Luige polka

ERA, Pl. 5 B1

Mihkel Toom – I viiul

Mart Jantson – II viiul

15

L7

Vanaisa lugu

ERA, Pl. 5 B2

Mart Jantson

16

P9

Lepiku Mihkli polka

ERA, Pl. 6 A1

Mihkel Toom

17

L8

Kuimetsa Kaie lugu

ERA, Pl. 6 A2

Mihkel Toom – I viiul

Mart Jantson – burdoonsaade

18

L9

Tõlla Jaani löss

ERA, Pl. 6 B1

Mart Jantson

19

L10

Isa luige lugu

ERA, Pl. 6 B2

Mihkel Toom – I viiul

Mart Jantson – burdoonsaade

20

P10

Polka

ERA, Pl. 31 A1

Hendrik Adamson-Jõearu – I viiul

Anton Adamson – II viiul

21

P11

Sipelga polka

ERA, Pl. 31 A2

Hendrik Adamson-Jõearu

22

P12

Polka

ERA, Pl. 31 B2

Hendrik Adamson-Jõearu – I viiul

Anton Adamson – II viiul

23

P13

Liblika polka

ERA, Pl. 32 A1

Hendrik Adamson-Jõearu – I viiul

Anton Adamson – II viiul

24

L11

Labajalg: Unt aea taga

ERA, Pl. 32 B1

Hendrik Adamson-Jõearu – I viiul

Anton Adamson – II viiul

25

L12

Labajalg: Ai niga-naga

ERA, Pl. 32 B2

Anton Adamson

26

L13

Isa labajalg

ERA, Pl. 32 B3

Hendrik Adamson-Jõearu

27

L14

Labajalg: Aamer August

ERA, Pl. 32 B4

Hendrik Adamson-Jõearu

 

Nagu tabelist näeme, on Tori ja Vändra viiuldajad mänginud nii üksi sooloesituses kui kahekesi duodena. Tori viiuldajate Mart Jantsoni ja Mihkel Toomi esitused jagunevad järgnevalt:

-          Mart Jantson, 5 sooloesitust (4 labajalavalssi, 1 polka);        

-          Mihkel Toom, 3 sooloesitust (kõik polkad);                

-          Mihkel Toom ja Mart Jantson, 11 duoesitust (6 labajalavalssi, 5 polkat).

Vändra viiuldajate esitused jagunevad järgnevalt:

-          Anton Adamson, 1 sooloesitus (labajalavalss);

-          Hendrik Adamson-Jõearu, 3 sooloesitust (2 labajalavalssi, 1 polka);

-          Hendrik Adamson-Jõearu ja Anton Adamson, 4 duoesitust (1 labajalavalss, 3 polkat).

 

Toodud andmete põhjal on näha, et Mart Jantson mängis ülejäänud kolme viiuldajaga võrreldes kõige rohkem lugusid sooloesituses ning tema poolt esitatavad palad olid peamiselt labajalavalsid. Mihkel Toom mängis sooloesituses vaid polkasid.[3] Mahult suurema hulga moodustavad Tori viiuldajate esituses duod, võrdselt esitati nii labajalavalsse kui polkasid. Vändra viiuldajatelt on salvestatud poole vähem lugusid ning nende seas on võrdselt soolo- ja duoesitusi.

 

 

2.1.2. Viiuldajate poolt eelistatud helistikud

 

Viiuliga mängitud muusikale lisab oskuslikult valitud helistik palju nüansse. Helistiku valik on üks tähtsamatest stiilivõtetest rahvapärases viiulimuusikas. Sõrmestuse mugavust ja lahtiste keelte kaasamise võimalust arvesse võttes on viiuli nn. rahvamuusikalised ehk sobivaimad helistikud G-, D- ja A-duur, mida kasutasid põhihelistikena ka Tori ja Vändra viiuldajad (vt. tabelid B ja C). Nimetatud helistikes mõjutab lahtiste keelte kaasamine meloodiale kõlatugevust, mis on tantsu saatemuusikas oluliseks kategooriaks. Eelmistest harvem kasutasid viiuldajad viiulilugude helistikuna C-duuri. C-duuris mängides on lahtiste pillikeelte kaasamise võimalusi tunduvalt vähem ning sellega seoses pehmeneb üldine kõlatugevus.

 

Tabelites B ja C antakse ülevaade, milliseid helistikke konkreetsete palade esitamisel on kasutatud ning milline oli viiulite häälestuskõrgus heliplaadistamisel.[4] Palad on seekord üksteisest eraldatud þanriliselt labajalavalssideks ja polkadeks ning paigutatud erinevatesse tabelitesse. Lisatud on esitajad.

 

Tabel B. Labajalavalssides kasutatud helistikud ning pillide häälestuskõrgused salvestustel. L1–10 Tori, L11–14 Vändra viiuldajate esitused. MT – Mihkel Toom, MJ – Mart Jantson, HAJ – Hendrik Adamson-Jõearu, AA – Anton Adamson.

 

nr.

pillilugu

noodistusele vastav tegelik helikõrgus

kasutatud helistik(ud)

esitajad

põhi-helistik

moduleeriv helistik (samas lõpuhelistik)

lõpu-helistik

L1

Labajalg

a1 = a#1

D-duur

 

 

MT ja MJ

L2

Labajalg

a1 = a#1

G-duur

 

 

MT ja MJ

L3

Venna löss

a1 = a#1

G-duur 

D-duur

 

MJ

L4

Unt aea taga

a1 = a#1

D-duur

 

 

MT ja MJ

L5

Harju löss

a1 = a#1

G-duur

D-duur

G-duur

MT ja MJ

L6

Liku lugu

a1 = a#1

A-duur

E-duur

A-duur

MJ

L7

Vanaisa lugu

a1 = a#1

D-duur

 

 

MJ

L8

Kuimetsa Kaie lugu

a1 = a#1

G-duur

D-duur

 

MT ja MJ

L9

Tõlla Jaani löss

a1 = a#1

D-duur

 

 

MJ

L10

Isa luige lugu

a1 = a#1

D-duur

 

 

MT ja MJ

L11

Labajalg: Unt aea taga

a1 = g#1

D-duur

 

 

HAJ ja AA

L12

Labajalg: Ai niga-naga

a1 = g#1

A-duur

E-duur

A-duur

AA

L13

Isa labajalg

a1 = g#1

D-duur

 

 

HAJ

L14

Labajalg: Aamer August

a1 = g#1

A-duur

 

 

HAJ

 

Nagu  tabelist B näeme, on Tori ja Vändra viiuldajad labajalavalsside mängimisel kasutanud kolme erinevat põhihelistikku. Eranditult on tegemist maþoorsete ja ka nn. rahvamuusikaliste helistikega, mida on mugav mängida. Valdavalt on põhihelistikuna kasutatud D-duuri (7 pala).[5] Sageduselt järgnevad G- (4 pala) ja A-duur (3 pala). E-duuri on kasutatud kahes A-duuri labajalavalsis teise osa helistikuna. Helistike valik on tingitud eelkõige sellest, et need oleksid mängutehniliselt lihtsaimad ning tantsusaatele kohaselt tugevat kõlajõudu tekitavad.

 

Polkade puhul lisandub labajalavalssides kasutatud põhihelistikele (D-duur (3 pala), G-duur (7 pala), A-duur (1 pala)) ka C-duur (2 pala). Iseloomulikuks jooneks on C-duuri kasutamine ainult duomängus ja põhihelistikuna vaid Vändra viiuldajate kahes polkas. Soolomängus jääb C-duur oma tämbrilt tuhmiks ja mitte kõlavaks, mis on seotud selle helistiku sõrmestusega.

 

Tabel C. Polkades kasutatud helistikud ja pillide häälestuskõrgused salvestustel. P1–9 Tori, P10–13 Vändra viiuldajate esitused. MT – Mihkel Toom, MJ – Mart Jantson, HAJ – Hendrik Adamson-Jõearu, AA – Anton Adamson.

 

nr.

pillilugu

noodistusele vastav tegelik helikõrgus

kasutatud helistik(ud)

esitajad

põhi-helistik

moduleeriv helistik (samas lõpuhelistik)

lõpu-helistik

P1

Tori polka

a1 = a#1

G-duur

C-duur

 

MT ja MJ

P2

Madarmäe Juhani polka

a1 = a#1

D-duur

G-duur

 

MT

P3

Tori polka

a1 = a#1

D-duur 

G-duur

 

MT ja MJ

P4

Polka

a1 = a#1

G-duur

 

 

MT ja MJ

P5

Mihkli esimene polka

a1 = a#1

D-duur

 

 

MT

P6

Mardi esimene polka

a1 = a#1

G-duur

 

 

MJ

P7

Polka

a1 = a#1

G-duur

D-duur

G-duur

MT ja MJ

P8

Luige polka

a1 = a#1

G-duur

D-duur

(G-duur) C-duur

MT ja MJ

P9

Lepiku Mihkli polka

a1 = a#1

G-duur 

D-duur

 

MT

P10

Polka

a1 = g#1

C-duur

 

 

HAJ ja AA

P11

Sipelga polka

a1 = g#1

A-duur

D-duur

 

HAJ

P12

Polka

a1 = g#1

G-duur 

C-duur

 

HAJ ja AA

P13

Liblika polka

a1 = g#1

C-duur 

G-duur

C-duur

HAJ ja AA

 

 

Nii labajalavalssides kui polkades esineb sageli erinevate osade vahel üleminekut ühest helistikust teise, mis oma muusikaliselt iseloomult on lõpetatud tonaalsed modulatsioonid. Modulatsioonid toimuvad reeglina esimese sugulusastme helistikkesse (näiteks üleminek G-duurist D-duuri). Mitmel juhul jõuab pillilugu selle lõpuosas taas alghelistikku tagasi (palad L5, L6, L12, P7, P13). Analüüsitud labajalavalssides vahetub helistik viies loos 14-st (36 %). Polkade puhul toimub seda veelgi enam: 13-st loost üheksas (69 %) vahetab pillimees loo ühe läbimängu jooksul helistikku. Tüüpilisem võte helistike vahetamiseks on taas mängumugavuse järgi valitud – äsjakõlanud osa esitatakse kvint kõrgemalt (dominanthelistikus), sama sõrmestusega ning lihtsalt uuel viiulikeelel. Uude helistikku jõutakse järsu moduleerimise tulemusel, millisel juhul uus helistik vastandub senikõlanule. Polkade hulgas leidub üks näide (pala P8), kus kasutatakse lausa kolme erinevat helistikku.

 



[1] Tegelikkuses salvestati nelja viiuldaja esituses kokku 31 viiulipala, mida antud tabel ei kajasta. Labajalavalssidele ja polkadele lisaks salvestati järgnevad viiulipalad (eritantsud): Talupoeg (ERA, Pl. 2 A1 < Mihkel Toom ja Mart Jantson, 1936); Seitse (ERA, Pl. 2 B1 < Mihkel Toom ja Mart Jantson, 1936); Polkamasurka (ERA, Pl. 31 B1 < Hendrik Adamson-Jõearu ja Anton Adamson, 1937); Polkamasurka (ERA, Pl. 32 A2 < Hendrik Adamson-Jõearu ja Anton Adamson, 1937).

[2] Selgituseks lühendite kohta: ERA – Eesti Rahvaluule Arhiiv, Pl. – plaat, järgneb plaadi number, A või B pool ja loo number.

[3] Kas selline lugude valik on salvestajate poolt tehtud pillimeeste eest ära või olid need tõepoolest nimetatud pillimeeste lemmikþanrid, ei oska täpselt öelda. Teada on, et pillimeeste suurehulgalisest repertuaarist tehti mingisugune valik, mida heliplaadistada sooviti. Samas on teada, et kui pillimees peab kellelegi ette mängima, siis ta püüab oma oskusi võimalikult hästi demonstreerida. Ja parim tulemus saavutatakse lemmiklugusid mängides.

[4] Informatsioon pilli häälestuse kohta heliplaadistamisel ei saa olla päris täpne, kuna erinevad mänguaparaadid võivad olla veidi erinevate kiirustega ja helikõrgust muuta.

[5] Teistest enam kasutatakse D-duuri helistikuna seetõttu, et selles kõlab viiul kõige tugevamini. Viiuli lahtised keeled d ja a on ühtlasi helistiku toonikaks ja dominandiks. Lahtised keeled lihtsustavad nende helide mängimist – pillimees “vabaneb” pingutusest kasutada oma mängus vasaku käe neljandat sõrme.