2.1. Uurimisainesest
Järgnevasse alajaotusse
on koondatud üksikasjalik teave analüüsitava muusikalise ainese kohta: palade loend
koos täpsete arhiiviandmetega, esituskoosseisud, samuti põhjalik ülevaade
helisalvestamisel kasutatud helistikest.
Esmalt antakse ülevaade Tori ja Vändra viiulilugude
arhiiviandmetest koos esituskoosseisude väljatoomisega. Heliplaadistatud
labajalavalsside ja polkade esituskoosseisud on erinevad. Seetõttu esitatakse
need ülevaatlikult järgneva tabeli kujul (vt. tabel A), milles lugude järjekord
vastab salvestuste järjekorrale heliplaatidel.[1]
Tabel A. Andmed Tori ja
Vändra labajalavalsside ja polkade ning nende esituskoosseisude kohta. Igale pilliloole on antud vastav tähistus
lähtudes þanrimääratlusest: L tähendab labajalavalssi, P polkat ja tähele
järgnev number järjekorranumbrit þanri lõikes. Lisatud on salvestuste
arhiiviviited ERA fonoteegis.
nr. |
þanr |
pealkiri |
ERA viide[2] |
esitajad |
1 |
P1 |
Tori polka |
ERA, Pl. 1 A1 |
Mihkel Toom – I viiul Mart Jantson – II viiul |
2 |
P2 |
Madarmäe Juhani polka |
ERA, Pl. 1 A2 |
Mihkel Toom |
3 |
L1 |
Labajalg |
ERA, Pl. 1 B1 |
Mihkel Toom – I viiul Mart Jantson – burdoonsaade |
4 |
P3 |
Tori polka |
ERA, Pl. 1 B2 |
Mihkel Toom – I viiul Mart Jantson – II viiul |
5 |
L2 |
Labajalg |
ERA, Pl. 1 B3 |
Mihkel Toom – I viiul Mart Jantson – burdoonsaade |
6 |
L3 |
Venna löss |
ERA, Pl. 2 A2 |
Mart Jantson |
7 |
P4 |
Polka |
ERA, Pl. 2 A3 |
Mihkel Toom – I viiul Mart Jantson – II viiul |
8 |
P5 |
Mihkli esimene polka |
ERA, Pl. 2 B2 |
Mihkel Toom |
9 |
L4 |
Unt aea taga |
ERA, Pl. 2 B3 |
Mihkel Toom – I viiul Mart Jantson – burdoonsaade |
10 |
P6 |
Mardi esimene polka |
ERA, Pl. 4 A1 |
Mart Jantson |
11 |
L5 |
Harju löss |
ERA, Pl. 4 A2 |
Mihkel Toom – I viiul Mart Jantson – II viiul |
12 |
L6 |
Liku lugu |
ERA, Pl. 4 B1 |
Mart Jantson |
13 |
P7 |
Polka |
ERA, Pl. 4 B2 |
Mihkel Toom – I viiul Mart Jantson – II viiul |
14 |
P8 |
Luige polka |
ERA, Pl. 5 B1 |
Mihkel Toom – I viiul Mart Jantson – II viiul |
15 |
L7 |
Vanaisa lugu |
ERA, Pl. 5 B2 |
Mart Jantson |
16 |
P9 |
Lepiku Mihkli polka |
ERA, Pl. 6 A1 |
Mihkel Toom |
17 |
L8 |
Kuimetsa Kaie lugu |
ERA, Pl. 6 A2 |
Mihkel Toom – I viiul Mart Jantson – burdoonsaade |
18 |
L9 |
Tõlla Jaani löss |
ERA, Pl. 6 B1 |
Mart Jantson |
19 |
L10 |
Isa luige lugu |
ERA, Pl. 6 B2 |
Mihkel Toom – I viiul Mart Jantson – burdoonsaade |
20 |
P10 |
Polka |
ERA, Pl. 31 A1 |
Hendrik Adamson-Jõearu – I viiul Anton Adamson – II viiul |
21 |
P11 |
Sipelga polka |
ERA, Pl. 31 A2 |
Hendrik Adamson-Jõearu |
22 |
P12 |
Polka |
ERA, Pl. 31 B2 |
Hendrik Adamson-Jõearu – I viiul Anton Adamson – II viiul |
23 |
P13 |
Liblika polka |
ERA, Pl. 32 A1 |
Hendrik Adamson-Jõearu – I viiul Anton Adamson – II viiul |
24 |
L11 |
Labajalg: Unt aea taga |
ERA, Pl. 32 B1 |
Hendrik Adamson-Jõearu – I viiul Anton Adamson – II viiul |
25 |
L12 |
Labajalg: Ai niga-naga |
ERA, Pl. 32 B2 |
Anton Adamson |
26 |
L13 |
Isa labajalg |
ERA, Pl. 32 B3 |
Hendrik Adamson-Jõearu |
27 |
L14 |
Labajalg: Aamer August |
ERA, Pl. 32 B4 |
Hendrik Adamson-Jõearu |
Nagu tabelist näeme, on Tori ja Vändra viiuldajad mänginud nii üksi
sooloesituses kui kahekesi duodena. Tori viiuldajate Mart Jantsoni ja Mihkel
Toomi esitused jagunevad järgnevalt:
-
Mart Jantson, 5 sooloesitust
(4 labajalavalssi, 1 polka);
-
Mihkel Toom, 3
sooloesitust (kõik polkad);
-
Mihkel Toom ja
Mart Jantson, 11 duoesitust (6 labajalavalssi, 5 polkat).
Vändra viiuldajate esitused jagunevad järgnevalt:
-
Anton Adamson, 1
sooloesitus (labajalavalss);
-
Hendrik
Adamson-Jõearu, 3 sooloesitust (2 labajalavalssi, 1 polka);
-
Hendrik
Adamson-Jõearu ja Anton Adamson, 4 duoesitust (1 labajalavalss, 3 polkat).
Toodud andmete põhjal on näha, et Mart Jantson mängis ülejäänud kolme viiuldajaga
võrreldes kõige rohkem lugusid sooloesituses ning tema poolt esitatavad palad
olid peamiselt labajalavalsid. Mihkel Toom mängis sooloesituses vaid polkasid.[3]
Mahult suurema hulga moodustavad Tori viiuldajate esituses duod, võrdselt
esitati nii labajalavalsse kui polkasid. Vändra viiuldajatelt on salvestatud
poole vähem lugusid ning nende seas on võrdselt soolo- ja duoesitusi.
2.1.2. Viiuldajate poolt eelistatud
helistikud
Viiuliga mängitud muusikale lisab oskuslikult valitud helistik palju
nüansse. Helistiku valik on üks tähtsamatest stiilivõtetest rahvapärases
viiulimuusikas. Sõrmestuse mugavust ja lahtiste keelte kaasamise võimalust
arvesse võttes on viiuli nn. rahvamuusikalised ehk sobivaimad helistikud G-, D-
ja A-duur, mida kasutasid põhihelistikena ka Tori ja Vändra viiuldajad (vt.
tabelid B ja C). Nimetatud helistikes mõjutab lahtiste keelte kaasamine
meloodiale kõlatugevust, mis on tantsu saatemuusikas oluliseks kategooriaks.
Eelmistest harvem kasutasid viiuldajad viiulilugude helistikuna C-duuri.
C-duuris mängides on lahtiste pillikeelte kaasamise võimalusi tunduvalt vähem
ning sellega seoses pehmeneb üldine kõlatugevus.
Tabelites B ja C antakse ülevaade, milliseid helistikke
konkreetsete palade esitamisel on kasutatud ning milline oli viiulite
häälestuskõrgus heliplaadistamisel.[4]
Palad on seekord üksteisest eraldatud þanriliselt labajalavalssideks ja
polkadeks ning paigutatud erinevatesse tabelitesse. Lisatud on esitajad.
Tabel B. Labajalavalssides kasutatud helistikud
ning pillide häälestuskõrgused salvestustel. L1–10 Tori, L11–14 Vändra
viiuldajate esitused. MT – Mihkel Toom, MJ – Mart Jantson, HAJ – Hendrik
Adamson-Jõearu, AA – Anton Adamson.
nr. |
pillilugu |
noodistusele vastav tegelik helikõrgus |
kasutatud helistik(ud) |
esitajad |
||
põhi-helistik |
moduleeriv helistik (samas
lõpuhelistik) |
lõpu-helistik |
||||
L1 |
Labajalg |
a1 = a#1 |
D-duur |
|
|
MT ja MJ |
L2 |
Labajalg |
a1 = a#1 |
G-duur |
|
|
MT ja MJ |
L3 |
Venna löss |
a1 = a#1 |
G-duur |
D-duur |
|
MJ |
L4 |
Unt aea taga |
a1 = a#1 |
D-duur |
|
|
MT ja MJ |
L5 |
Harju löss |
a1 = a#1 |
G-duur |
D-duur |
G-duur |
MT ja MJ |
L6 |
Liku lugu |
a1 = a#1 |
A-duur |
E-duur |
A-duur |
MJ |
L7 |
Vanaisa lugu |
a1 = a#1 |
D-duur |
|
|
MJ |
L8 |
Kuimetsa Kaie
lugu |
a1 = a#1 |
G-duur |
D-duur |
|
MT ja MJ |
L9 |
Tõlla Jaani
löss |
a1 = a#1 |
D-duur |
|
|
MJ |
L10 |
Isa luige lugu
|
a1 = a#1 |
D-duur |
|
|
MT ja MJ |
L11 |
Labajalg: Unt
aea taga |
a1 = g#1 |
D-duur |
|
|
HAJ ja AA |
L12 |
Labajalg: Ai
niga-naga |
a1 = g#1 |
A-duur |
E-duur |
A-duur |
AA |
L13 |
Isa labajalg |
a1 = g#1 |
D-duur |
|
|
HAJ |
L14 |
Labajalg:
Aamer August |
a1 = g#1 |
A-duur |
|
|
HAJ |
Nagu tabelist B näeme, on Tori ja
Vändra viiuldajad labajalavalsside mängimisel kasutanud kolme erinevat
põhihelistikku. Eranditult on tegemist maþoorsete ja ka nn. rahvamuusikaliste helistikega,
mida on mugav mängida. Valdavalt on põhihelistikuna kasutatud D-duuri (7 pala).[5]
Sageduselt järgnevad G- (4 pala) ja A-duur (3 pala). E-duuri on kasutatud kahes
A-duuri labajalavalsis teise osa helistikuna. Helistike valik on tingitud
eelkõige sellest, et need oleksid mängutehniliselt lihtsaimad ning
tantsusaatele kohaselt tugevat kõlajõudu tekitavad.
Polkade puhul lisandub labajalavalssides kasutatud
põhihelistikele (D-duur (3 pala), G-duur (7 pala), A-duur (1 pala)) ka C-duur (2
pala). Iseloomulikuks jooneks on C-duuri kasutamine ainult duomängus ja
põhihelistikuna vaid Vändra viiuldajate kahes polkas. Soolomängus jääb C-duur
oma tämbrilt tuhmiks ja mitte kõlavaks, mis on seotud selle helistiku
sõrmestusega.
Tabel C. Polkades
kasutatud helistikud ja pillide häälestuskõrgused salvestustel. P1–9 Tori,
P10–13 Vändra viiuldajate esitused. MT – Mihkel Toom, MJ – Mart Jantson, HAJ –
Hendrik Adamson-Jõearu, AA – Anton Adamson.
nr. |
pillilugu |
noodistusele vastav tegelik helikõrgus |
kasutatud helistik(ud) |
esitajad |
||
põhi-helistik |
moduleeriv helistik (samas
lõpuhelistik) |
lõpu-helistik |
||||
P1 |
a1 = a#1 |
G-duur |
C-duur |
|
MT ja MJ |
|
P2 |
Madarmäe
Juhani polka |
a1 = a#1 |
D-duur |
G-duur |
|
MT |
P3 |
Tori polka |
a1 = a#1 |
D-duur
|
G-duur |
|
MT ja MJ |
P4 |
Polka |
a1 = a#1 |
G-duur |
|
|
MT ja MJ |
P5 |
Mihkli esimene
polka |
a1 = a#1 |
D-duur |
|
|
MT |
P6 |
Mardi esimene
polka |
a1 = a#1 |
G-duur |
|
|
MJ |
P7 |
Polka |
a1 = a#1 |
G-duur |
D-duur |
G-duur |
MT ja MJ |
P8 |
Luige polka |
a1 = a#1 |
G-duur |
D-duur |
(G-duur) C-duur |
MT ja MJ |
P9 |
Lepiku Mihkli
polka |
a1 = a#1 |
G-duur
|
D-duur |
|
MT |
P10 |
Polka |
a1 = g#1 |
C-duur |
|
|
HAJ ja AA |
P11 |
Sipelga polka |
a1 = g#1 |
A-duur |
D-duur |
|
HAJ |
P12 |
Polka |
a1 = g#1 |
G-duur
|
C-duur |
|
HAJ ja AA |
P13 |
Liblika polka |
a1 = g#1 |
C-duur
|
G-duur |
C-duur |
HAJ ja AA |
Nii labajalavalssides kui polkades esineb sageli erinevate osade
vahel üleminekut ühest helistikust teise, mis oma muusikaliselt iseloomult on
lõpetatud tonaalsed modulatsioonid. Modulatsioonid toimuvad reeglina esimese sugulusastme
helistikkesse (näiteks üleminek G-duurist D-duuri). Mitmel juhul jõuab
pillilugu selle lõpuosas taas alghelistikku tagasi (palad L5, L6, L12, P7,
P13). Analüüsitud labajalavalssides vahetub helistik viies loos 14-st (36 %).
Polkade puhul toimub seda veelgi enam: 13-st loost üheksas (69 %) vahetab
pillimees loo ühe läbimängu jooksul helistikku. Tüüpilisem võte helistike
vahetamiseks on taas mängumugavuse järgi valitud – äsjakõlanud osa esitatakse
kvint kõrgemalt (dominanthelistikus), sama sõrmestusega ning lihtsalt uuel
viiulikeelel. Uude helistikku jõutakse järsu moduleerimise tulemusel, millisel
juhul uus helistik vastandub senikõlanule. Polkade hulgas leidub üks näide
(pala P8), kus kasutatakse lausa kolme erinevat helistikku.
[1] Tegelikkuses salvestati
nelja viiuldaja esituses kokku 31 viiulipala, mida antud tabel ei kajasta.
Labajalavalssidele ja polkadele lisaks salvestati järgnevad viiulipalad
(eritantsud): Talupoeg (ERA, Pl. 2 A1 < Mihkel Toom ja Mart Jantson, 1936);
Seitse (ERA, Pl. 2 B1 < Mihkel Toom ja Mart Jantson, 1936); Polkamasurka
(ERA, Pl. 31 B1 < Hendrik Adamson-Jõearu ja Anton Adamson, 1937);
Polkamasurka (ERA, Pl. 32 A2 < Hendrik Adamson-Jõearu ja Anton Adamson,
1937).
[2] Selgituseks lühendite
kohta: ERA – Eesti Rahvaluule Arhiiv, Pl. – plaat, järgneb plaadi number, A või
B pool ja loo number.
[3] Kas selline lugude
valik on salvestajate poolt tehtud pillimeeste eest ära või olid need
tõepoolest nimetatud pillimeeste lemmikþanrid, ei oska täpselt öelda. Teada on,
et pillimeeste suurehulgalisest repertuaarist tehti mingisugune valik, mida
heliplaadistada sooviti. Samas on teada, et kui pillimees peab kellelegi ette
mängima, siis ta püüab oma oskusi võimalikult hästi demonstreerida. Ja parim
tulemus saavutatakse lemmiklugusid mängides.
[4] Informatsioon pilli
häälestuse kohta heliplaadistamisel ei saa olla päris täpne, kuna erinevad
mänguaparaadid võivad olla veidi erinevate kiirustega ja helikõrgust muuta.
[5] Teistest enam
kasutatakse D-duuri helistikuna seetõttu, et selles kõlab viiul kõige
tugevamini. Viiuli lahtised keeled d ja a on ühtlasi helistiku toonikaks ja
dominandiks. Lahtised keeled lihtsustavad nende helide mängimist – pillimees
“vabaneb” pingutusest kasutada oma mängus vasaku käe neljandat sõrme.