2.2. Labajalavalsside ja polkade
vormianalüüs
Viiulipalade esituste vormikäsitlust lähemalt uurides saame
teada mõndagi uut külaviiuldaja muusikalise mõtlemise kohta. Esmalt võiks
kaasaegset koolisüsteemis haritud muusikut huvitada küsimus, kas külaviiuldajad
kasutasid oma keelepruugis mingeid rahvapäraseid termineid, iseloomustamaks
pilliloo tervikvormi või selle erinevaid osi. Esitatud küsimusele pole kerge
vastust leida, kuna kuuldelisel teel levinud musitseerimise järjepidevus on
katkenud ning võimalust sellelaadset teavet veel elavatelt viiuldajatelt saada
puudub. Samuti ei ole varasematel
helisalvestamistel viiuldajatele vormikäsitlust puudutavaid küsimusi
esitatud. Meil on võimalik toetuda ainult juhuslikku laadi infole. August Pulst
kirjutab, et pilliloo nimetamiseks kasutati sõnu lugu ja tükk (viimane on
tuletatud saksakeelsest sõnast Stück).
Lugu oli rahvapärasem termin, mis oli
pidevas keelekasutuses, näiteks iseloomustab viimast järgmine laialt levinud
ütlus: "Mängi lugu pilli, saad
kubu õlgi" (Pulst 1971: 1122–1123). On täiesti tõenäoline, et
kirjakultuurist otseselt mõjutamata 19. sajandi lõpu ja 20. sajandi alguse
pillimängijad piirdusidki oma kõnepruugis vaid terminitega (pilli)lugu
ning osade eristamisel terminitega, nagu näiteks pala esimene pool/teine
pool või esimene osa/teine osa, mis tähistasid erineva muusikalise
materjaliga väiksemaid (pilli)loo
siseseid terviklõike.
Järgneva vormianalüüsi eesmärgiks on tuvastada viiulipalades
erinevad vormitasandid, mis võiksid tänase viiuldaja jaoks rahvamuusika
kontekstis omada tähendust, olenemata sellest, kas viiuldajad neid tasandeid
omal ajal ise teadvustasid või mitte. Teiseks eesmärgiks on vaadelda erinevatel
vormiatasanditel toimuvaid kordamisi või kordumata jätmisi ning mõtiskleda
veidi põhjuste üle, millest selline toimimisviis võib olla tingitud. Siin
selgub lisaks, kas kordused on üldiselt muutuvad või muutumatud. Vormianalüüsi
tulemusel jõuame lähemale külaviiuldaja muusikalise mõtlemise tasandile (vt nt
Pärtlas 2004: 456).