2.2.2. Viiulipalade struktuurist
Kunstmuusikaga võrreldes on rahvapäraste viiulilugude puhul
tegemist lihtsate vormidega. Sageli ei ole neid võimalik klassikaliselt
defineerida, sest osade küllaltki improvisatoorsest liitmisest tingituna on
tegemist juhuslike ühendustega. Vahel moodustub vaadeldavas muusikas siiski ka
selgeid klassikalisi vorme. Kuid kuna nende moodustumisel kindlat süsteemi ei
teki, käsitletakse neid siinses töös näidetena erinevatest rahvapärastest
vormikäsitlusviisidest ja nimetatakse klassikalise terminiga juhul, kui viimane
on selgesti tajutav. Vormianalüüsi tulemused on kokku võetavad järgnevas
ülevaates:
Üldist läbimängude struktuuride kohta:
(1)
Klassikalist perioodi, kui väikseimat
lõpetatud vormi, analüüsitud muusikalise materjali hulgas läbimängu
struktuurina ei leidu. Küll aga esineb perioodivormi osade tasandil.[1]
Analüüsitud muusika puhul esineb erinevaid perioodi vorme (n. kvadraatne
periood, kolmelauseline periood jt). Perioodid koosnevad valdavalt kahest
lausest, millede lõpus on kadentsid. Võrreldes klassikaliste kadentsidega eel-
ja järellausete lõpus, kus esimene on sageli pool- ning teine täiskadents, on
analüüsitud rahvapärases viiulimuusikas tegemist enamasti kahe sarnase
täiskadentsiga (peamiselt T–D–T), muutused toimuvad peaasjalikult vaid meloodia
osas
(2)
Läbimängu väikseimaks võimalikuks
vormiks analüüsitud palade hulgas on kaheosaline vorm (AB). 11-st kaheosalisest
pilliloost (kaheksa labajalavalssi, kolm polkat) on klassikalises kaheosalises
lihtvormis seitse pala (neli labajalavalssi, kolm polkat). Ülejäänud
labajalavalsid kujutavad endast erinevaid lihtsakoelisi kaheosalisi vorme
(3)
Läbimängu keerulisimaks vormiks
analüüsitud palade hulgas on vorm skeemiga ABA ABC (noodinäide 6)
Kaheosalised vormid läbimängude struktuurina:
(4)
Klassikalist kaheosalist lihtvormi
(AB), kus mõlemad osad on omavahelises tihedas suguluses olevad kvadraatsed
perioodid[2]
(A-osa 4+4 ja B-osa 4+4), esineb läbimängu vormina vaid ühel korral (noodinäide
18). Suuremate vormide koostisosana esineb nimetatud struktuurikuju lisaks veel
neljal korral (noodinäited 3 A- ja B-osa; 5 A-ja B-osa; 15 A- ja B-osa; 17 A-
ja B-osa; 26 A- ja B-osa)
(5)
Kaheosaline lihtvorm moodustub ka
meetodil, kus üks osadest ei ole, aga teine on tüüpiline kvadraatne periood.
Perioode ühendab omavaheline sugulus (noodinäited 7, 9, 14)
(6)
Lisaks kaheosalisele lihtvormile
leidub lihtsamakoelist kaheosalist struktuuri (samuti AB), kus kaks erinevat
osa ei ole omavahel tihedates sugulussidemetes, vaid üksteisega on liidetud
(vahel ka vastandamise printsiibil) kaks küllaltki iseseisva muusikalise
temaatikaga osa (noodinäited 2, 11, 12)
(7)
Erandliku näitena leidub üks
labajalavalss (noodinäide 1), kus ilmneb selge kaheosalisus, kuid osad ei ole
vormiehituse poolest lausetest koosnevad perioodid, vaid moodustuvad vabalt
liitunud fraasidest. Selline vorm on iseloomulik vanemale torupillimuusikale
(8)
Kaheti on vaadeldav juhus (noodinäide
13), kus labajalavalsi puhul võib samaaegselt olla tegemist nii kaheosalise
vormiga kui korduva üheosalise vormiga (perioodiga). Antud vormianalüüsi käigus
on vastav näide paigutatud kaheosalise vormi (AB) kategooriasse
Suuremad vormid läbimängude struktuurina:
(9)
Kolmeosalist sümmeetrilist vormi ABA
pillilugude läbimängudena ei leidu. Ühe labajalavalsi puhul (noodinäide 6) on
märgata kolmeosalise lihtvormi tunnuseid. A-osa kõlab alghelistikus ning seda
korratakse, sellele järgneb A-osa dominanthelistikus, mida samuti korratakse.
Osad B ja A1 koos moodustavad kokku A-osale tasakaaluks teise osa,
mis on esimesest osast poole võrra lühem. Skemaatiliselt kujutatuna on
nimetatud labajalavalss järgmine:
║: A :║: A dominanthelistikus
:║ B A1 ║
(10) Kolmeosalise ülesehitusega vormi
skeemiga ABC kohtab Tori ja Vändra viiulilugude juures sageli. Neid on
helisalvestatud labajalavalsside hulgas kolm ning polkade seas on see veelgi
tavapärasem vormikuju (13-st palast kuus).[3]
Mitmel juhul mõjub nimetatud vorm kolmeosalise liitvormina (noodinäited 15,
17). Osad A ja B moodustavad kaheosalise lihtvormi ning osa C kõlab sellele
tüüpiliselt subdominanthelistikus (järgmise läbimängu algus kõlab repriisina).
Ühel juhul esineb vorm ABC neljaosalise vormi koostisosana (noodinäide 26, A-,
B- ja C-osa)
(11) Kahe kaheosalise vormi ühendamisel
moodustub neljaosaline vorm AB CD. Sellise struktuuriga on vaid üks polka
(noodinäide 26). Analüüsi tulemusel võib üldkokkuvõttes ütelda, et
rahvapärasele viiulimängule ei ole neljaosalisus iseloomulik
(12) Kolme polka puhul (noodinäited 22, 23
ja 25) on tegemist trioga vormi tunnustega struktuuriga ABA C [ABA]. Pala lõpeb
tegelikkuses C-osaga, algus kordamisele ei tule. Neist üks, Lepiku Mihkli polka
(noodinäide 23), on Mihkel Toomi omaloominguline pala, millel on näiteks tema
enda poolt esitatud Luige polka struktuuriga (noodinäide 22) identne
ülesehitus, mis ilmselt andis omaloominguks eeskuju. Hendrik Adamson-Jõearu
esitatud Sipelga polka (noodinäide 25) pärinemise kohta puuduvad lähemad
andmed, kuid on ju teada, et Hendrik tundis nooti. Pole välistatud, et see
polka on noodivihikute eeskujul tema enda loodud
Labajalavalsi- ja polkaviiside vormianalüüsi tulemused on
kokkuvõtlikult esitatud tabelites E ja F. Vormistruktuuride võrdlus näitab, et
kõik Pärnumaalt helisalvestatud labajalavalsiviisid erinevad vormiehituse osas
üksteisest. Vormi tähistav skeem võib olla sarnane, kuid lähemal vaatlusel
peitub iga skeemi taga ainulaadne struktuur. Sellise olukorra tingib osade
tasandil valitsev ebaühtsus. Seega ei saa me rääkida ühtsest
labajalavalsi vormist. Polkade puhul ei ole pilt nii kirju kui
labajalavalssides. Ühesuguse struktuuriga polkasid on mitmeid. See asjaolu
kinnitab hüpoteesi polkade pärinemise kohta kirjalikust allikast.
Tabel E. Heliplaadistatud labajalavalsside vormianalüüs: iga
loo puhul on välja kirjutatud terve esituse vorm. Lood on analüüsitud
heliplaadistamise järjekorras. L numeratsiooni ees tähendab labajalavalssi.
Vaata paralleelselt noodinäidetega.
nr. |
pealkiri |
esituse
vorm |
LÄBIMÄNG
|
||||||||||||
osa |
laused |
fraasid |
osa |
laused |
fraasid |
osa |
laused |
fraasid |
osa |
laused |
fraasid |
||||
L1 |
A1 |
aaa1 |
B1 |
bbb |
|
|
|
|
|
|
|||||
L2 |
Labajalg ERA, Pl. 1 B3 |
1. AA BB1 2. AA B2B3 |
A1 A2 A1 A2 |
1. B 1. B1 |
de d1e1 d1e
de1 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
d2e
de1 d3e
de1 |
||||||||||||||
L3 |
Venna löss ERA, Pl. 2 A2 |
1. AA BB CC B1 2. AA BB CC B1B1 |
A1 A2 A1 A2 |
ab ab1 |
1. B 1. B |
cd ce |
1. C 1. C |
C1 C2 C1 C2 |
fg f1h |
dominanthelistikus: B1 B2 |
cd ce |
||||
|
|
2. B 2. B |
|
2. C 2. C |
|
|
B1 B2 |
cd ce |
|||||||
L4 |
Unt aea taga ERA, Pl. 2 B3 |
1. A1A B1B CC 2. A1 BB C1C1 |
A1
aA1
aA2 |
ab a ab a ab1 |
B1 1. B |
B1 B2 B2 |
cd c1d c1d |
1. C 1. C |
C1 C2 C1 C2 |
ef e1f1 |
|
|
|
||
aA3 aA4 |
a1 a1b2 a1 a1b3 |
B2 B2 B2 B2 |
c1d c1d |
2. C1 2. C1 |
C3 C4 C3 C4 |
e2f e1f2 |
|||||||||
L5 |
Harju löss ERA, Pl. 4 A2 |
1. AA BB CC C1C1 2. AA BB CC C1C1 |
A1 A2 A1 A2 |
ab ab1 |
1. B 1. B |
B1 B2 B1 B2 |
cd cd1 |
1. C 1. C |
dominanthelistikus: C1 C2 C1 C2 |
ef ef1 |
1. C1 1. C1 |
alghelistikus: C1 C2 C1 C2 |
gf gf1 |
||
|
|
|
|
2. C 2. C |
|
|
2. C1 2. C1 |
|
|
||||||
L6 |
Liku lugu ERA, Pl. 4 B1 |
1. AA A1A1
B A2 A1 B1 CC 2. AA A1
B1 CC |
A1 A2 A1 A2 |
ab a1c |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
dominanthelistikus: A1 A2 A1 A2 |
ab a1c |
1. B |
B1 B2 |
db1 db2 |
|||||||||||
alghelistikus: A3 A4 |
ab3 a2c |
|
|
|
|||||||||||
dominanthelistikus: A1 A2 |
ab a1c |
B1
+ laiendus |
db1 d1 e f e1 f1 |
1. C 1. C |
C1 C2 C1 C2 |
gh g1h1 |
|||||||||
A1 A2 A1 A2 |
ab a1c |
|
|
|
|
|
|
||||||||
dominanthelistikus: A1
A2 |
ab a1c |
|
|
2. C 2. C |
|
|
|||||||||
nr. |
pealkiri |
esituse
vorm |
LÄBIMÄNG
|
||||||||||||
osa |
laused |
fraasid |
osa |
laused |
fraasid |
osa |
laused |
fraasid |
osa |
laused |
fraasid |
||||
L7 |
Vanaisa lugu ERA, Pl. 5 B2 |
1. AA1 BB1 2. A2A2 B2B2 |
A1 A2 A3 A1 A4 |
ab a1b1 a1b2
ab a1b3 |
1. B 1. B1 |
B1 B1 B1 B2 |
cd cd cd cd1 |
|
|
|
|
|
|
||
2. A2 2. A2 |
A1 A2 A4 A1 A2 A4 |
ab a1b1 a1b3 |
2. B2 2. B2 |
B3 B2 B3 B2 |
c1d c1d1 |
||||||||||
L8 |
Kuimetsa Kaie lugu ERA, Pl. 6 A2 |
1. AB CB 2. AB CB |
1. A |
A1 A2 |
ab a1b1 |
1. B |
B1 B1 |
cc1 cc1 |
1. C |
C1 C2 |
de d1e1 |
|
|
|
|
|
|
|
2. B |
|
|
|
|
|
|||||||
2. A |
|
|
3. B |
|
|
2. C |
|
|
|||||||
|
|
|
4. B |
|
|
|
|
|
|||||||
L9 |
Tõlla Jaani löss ERA, Pl. 6 B1 |
1. AA B1B 2. AA B1B |
1. A 1. A |
A1 A2 A1 A2 |
ab a1c |
B1 1. B |
B1 B2 B2 |
de d1e d1e |
|
|
|
|
|
|
|
2. A 2. A |
|
|
B1 2. B |
|
|
||||||||||
L10 |
Isa luige lugu ERA, Pl. 6 B2 |
1. AA BB Side CC 2. AA BB Side CC |
1. A 1. A |
A1 B1 A1 B1 |
ab cd |
1. B 1. B |
C1 C2 C1 C2 |
ef ef1 |
Side-osa |
|
gg1g1g1 h (3t) |
1. C 1. C |
D1 D2 D1 D2 |
ij ij1 |
|
2. A 2. A |
|
|
2. B 2. B |
|
|
Side-osa |
|
gg1g1 g1g1 h (3t) |
2. C 2. C |
|
|
||||
L11 |
Labajalg: Unt aea taga ERA, Pl. 32 B1 |
1. AA BB 2. AA BB |
1. A 1. A |
A1 A2 A1 A2 |
ab ac |
1. B 1. B |
B1 B2 B1 B2 |
de d1e1 |
|
|
|
|
|
|
|
2. A 2. A |
|
|
2. B 2. B |
|
|
||||||||||
L12 |
Labajalg: Ai niga-naga ERA, Pl. 32 B2 |
1. A BB1 2. A BB2 |
1. A |
A1 A2 |
ab a1b1 |
1. B |
B1 B2 |
cd cd1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. B1 |
alghelistikus: B1 B2 |
cd cd1 |
||||||||||
2. A |
|
|
3. B |
B1 B2 |
cd cd1 |
||||||||||
|
|
|
B2 |
alghelistikus: B2 |
cd1 |
||||||||||
L13 |
Isa labajalg ERA, Pl. 32 B3 |
1. A1A B 2. A B1 |
A1 1. A |
A1 A1 A2 |
ab ab ab1 |
1. B |
B1 B2 |
cb1 cb |
|
|
|
|
|
|
|
2. A |
A1 A2 |
ab ab1 |
2. B1 |
B1 B3 |
cb1 cb2 |
||||||||||
L14 |
Labajalg: Aamer August ERA, Pl. 32 B4 |
1. AA BB 2. A B |
1. A 1. A |
A1 A2 A1 A2 |
aab aab1 |
1. B 1. B |
B1 B2 B1 B2 |
cd cd1 |
|
|
|
|
|
|
|
2. A |
A1 A2 |
aab aab1 |
2. B |
B1 B2 |
cd cd1 |
||||||||||
Tabel F. Heliplaadistatud polkade
vormianalüüs: iga loo puhul on välja kirjutatud terve esituse vorm. Lood on
analüüsitud heliplaadistamise järjekorras. P numeratsiooni ees tähendab polkat.
Vaata paralleelselt noodinäidetega.
nr. |
pealkiri |
esituse
vorm |
LÄBIMÄNG
|
||||||||||||
osa |
laused |
fraasid |
osa |
laused |
fraasid |
osa |
laused |
fraasid |
osa |
laused |
fraasid |
||||
P1 |
A1 A2 A1 A2 |
ab ac |
B1 B2 B1 B2 |
de de1 |
1. C 1. C |
C1 D1 C1 D1 |
fg f1h |
|
|
|
|||||
2. C 2. C |
|
|
|||||||||||||
P2 |
Madarmäe
Juhani polka ERA, Pl. 1 A2 |
1. A BB CC 2. A1A BB CC |
A1 A1 |
1. B 1. B |
cd ef |
1. C 1. C |
D1 D2 D1 D2 |
gh g1h1 |
|
|
|
||||
A1 A1 A1 |
|
2. C 2. C |
|
|
|||||||||||
P3 |
Tori polka ERA, Pl. 1 B2 |
1. AA BB CC 2. AA BB CC |
A1 A2 A1 A2 |
ab ac |
1. B 1. B |
de ac |
1. C 1. C |
C1 C2 C1 C2 |
fg fh |
|
|
||||
|
|
2. B 2. B |
|
2. C 2. C |
|
|
|
|
|||||||
P4 |
Polka ERA, Pl. 2 A3 |
1. AA BB 2. AA BB |
A1 A2 A1 A2 |
ab ab1 |
1. B 1. B |
B1 B2 B1 B2 |
cd cd1 |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||||||||||||
P5 |
Mihkli esimene polka ERA, Pl. 2 B2 |
1. AA BB 2. AA BB |
A1 A2 A1 A2 |
ab ab1 |
1. B 1. B |
B1 B2 B1 B2 |
cd ce |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||||||||||||
P6 |
Mardi esimene polka ERA, Pl. 4 A1 |
1. AA BB 2. AA BB |
A1 A1 A1 A1 |
ab ab |
1. B 1. B |
B1 B2 B1 B2 |
cd c1d1 |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||||||||||||
P7 |
Polka ERA, Pl. 4
B2 |
1. AA BB C 2. AA BB C |
A1 B1 A1 B1 |
ab cd |
1. B 1. B |
C1 C2 C1 C2 |
ef ef1 |
1. C |
D1 D2 |
gh gh1 |
|
|
|
||
2. A 2. A |
|
|
2. B 2. B |
|
|
2. C 2. C |
|
|
|||||||
P8 |
Luige polka ERA, Pl. 5 B1 |
1. AA BB A CC 2. AA BB A CC |
1. A 1. A |
A1 A2 A1 A2 |
ab ac |
1. B 1. B |
B1 B2 B1 B2 |
de df |
|
|
|
|
|
|
|
2. A |
A1 A2 |
ab ac |
|
|
|
1. C 1. C |
C1 C2 C1 C2 |
gh gi |
|||||||
nr. |
pealkiri |
esituse
vorm |
LÄBIMÄNG |
||||||||||||
osa |
laused |
fraasid |
osa |
laused |
fraasid |
osa |
laused |
fraasid |
osa |
laused |
fraasid |
||||
|
|
|
3. A 3. A |
A1 A2 A1 A2 |
ab ac |
2. B 2. B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. A |
A1 A2 |
ab ac |
|
|
|
2. C 2. C |
|
|
|
|
|
||||
P9 |
Lepiku Mihkli polka ERA, Pl. 6 A1 |
1. AA BB A CC 2. AA BB A CC |
1. A 1. A |
A1 A2 A1 A2 |
ab a1b1 |
1. B 1. B |
B1 B2 B1 B2 |
cd c1d1 |
|
|
|
|
|
|
|
2. A |
A3 A4 |
a2b2 a2b1 |
|
|
|
1. C 1. C |
C1 C2 C1 C2 |
ef ef1 |
|||||||
3. A 3. A |
A1 A2 A1 A2 |
ab a1b1 |
2. B 2. B |
|
|
|
|
|
|||||||
4. A |
A1 A2 |
ab a1b1 |
|
|
|
2. C 2. C |
|
|
|||||||
P10 |
Polka ERA, Pl. 31 A1 |
1. AA BB CC 2. AA BB CC |
1. A 1. A |
A1 A2 A1 A2 |
ab ab1 |
1. B 1. B |
B1 C1 B1 C1 |
cd ef |
1. C 1. C |
D1 D2 D1 D2 |
gh gi |
|
|
|
|
2. A 2. A |
|
|
2. B 2. B |
|
|
2. C 2. C |
|
|
|||||||
P11 |
Sipelga polka ERA, Pl. 31 A2 |
1. AA BA CC 2. A
BA CC |
1. A 1. A |
A1 A2 A1 A2 |
ab ab1 |
1. B |
B1 B1 |
cd cd |
|
|
|
|
|
|
|
2. A |
A1 A2 |
ab ab1 |
|
|
|
1. C 1. C |
C1 C2 C1 C2 |
ef ef1 |
|||||||
3. A |
A1 A2 |
ab ab1 |
2. B |
|
|
|
|
|
|||||||
4. A |
|
|
|
|
|
2. C 2. C |
|
|
|||||||
P12 |
Polka ERA, Pl. 31 B2 |
1. A BB CC D 2. A B
CC D |
1. A |
A1 A1 |
ab ab |
1. B 1. B |
B1 B2 B1 B2 |
cd cd1 |
1. C 1. C |
C1 C2 C1 C2 |
ef eg |
1. D |
D1 D2 |
hi hi1 |
|
2. A |
|
|
2. B |
B1 B2 |
cd cd1 |
2. C 2. C |
|
|
2. D |
|
|
||||
P13 |
Liblika polka ERA, Pl. 32 A1 |
1. AA B CC 2. AA B CC |
1. A 1. A |
A1 A2 A1 A2 |
ab ac |
1. B |
B1 B2 |
de de1 |
1. C 1. C |
C1 C2 C1 C2 |
fg fh |
|
|
|
|
2. A 2. A |
|
|
2. B |
|
|
2. C 2. C |
|
|
Vormi erinevate tasandite analüüs näitab, et 20. sajandi
esimesel poolel ei mängitud viiulitel enam vanapäraseid torupilliviise. Asemele
olid tulnud mitmeosalised kvadraatse struktuuriga viisid. Vanema vormi
tunnuseks võib analüüsi tulemusena pidada läbimängu moodustumist üksikutest
fraasidest, mis ei liitu lauseteks ja osadeks. Sellist vormistruktuuri võiks
nimetada fraasidest koosnevaks vabavormiks. Enamasti moodustavad kahetaktilised
fraasid lauseid ning nende liitmisel tekivad erineva pikkusega osad. Tervikuks
liitunud osad on käsitletavad läbimänguna.
[1] Osad on valdavalt 8-taktilised
(harvem 4-taktilised) ning neid mängitakse korrates. Osade liitmisel
moodustuvad erinevad liht- ja liitvormid.
[2] Selgituseks:
omavaheline tihe sugulus osade vahel väljendub eelkõige meloodilises ja
harmoonilises plaanis, kus esimene osa justkui tutvustab muusikalist materjali
ning sellele järgnev teine osa täiendab ja lõpetab kõlanud muusikalise mõtte
(näiteks kui teine osa algab subdominandis).
[3] Siin võib oletada, et
külapillimees on eeskuju võtnud tollel ajal levinud noodivihikutest. Nendes ilmunud
polkad on enamasti kolme- ja neljaosalised, ilma ühegi juhiseta, kuidas neid
esitama peaks. Vahetevahel on lisatud kadrilli- ja polkanoodistustesse segno ning märkus Trio, kuid selgitused mängimiseks puuduvad või on esitatud
juhuslikult. On tõenäoline, et viiuldaja, kes oli õppinud noodist mängima
(Toris ilmselt Jaan Jürvetson), ei pruukinud teada kõigi märkide tähendusi.
Seega on võimalik, et külapillimehed mängisid neid lugusid lihtsalt algusest
lõpuni, seejärel korrates.