2.3. Viiuldajate mängutehnikast
Rahvapärase viiulimängu eripära tuleneb suuresti sellest, millist mängutehnikat viiuldaja rakendab.
Külaviiuldajate pillimängutehnika erineb akadeemilisest viiulimängutehnikast.
Külaviiuldaja võib esitada erinevat repertuaari, aga alati iseloomustab tema
pillimängu eriliselt isikupärane mängumaneer. See väljendub kõige selgemini
temale ainuomases mängutehnikas ja muusikalistes eelistustes, mida ei ole
vorminud kooliharidus. Ka Tori ja Vändra viiuldajad kasutasid ainult neile
omast mängumaneeri. Allpool esitatud mängutehnika analüüsis käsitletakse järgmisi küsimusi:
-
milliseid mänguvõtteid kasutasid
viiuldajad mitmehäälsuse tekitamisel?
-
milline oli iga viiuldaja isiklik
intoneerimisviis?
-
kas intoneerimisviisis ilmneb paikkondlikku
eripära?
-
milliseid meloodiakaunistamise
võtteid viiuldajad tundsid?
-
millist vasaku käe sõrmestust
viiuldajad kasutasid?
-
kuidas iseloomustada viiuldajate
parema käe (poognakäe) tehnikat?
-
kuidas sujus viiuldajatel parema ja
vasaku käe koostöö?
-
milline oli palade esituse
dünaamiline plaan?
Vaadeldavate probleemide aluseks on töö
autori isiklik viiulimängukogemus. Nimetatud kategooriad (vasaku käe
mänguvõtted, poognakäe tehnika, kahe käe omavaheline koostöö, intoneerimine,
meloodia kaunistusvõtted ning dünaamika) on
praktiseerivale viiulimängijale ajaloolise viiulimuusika
tänapäevase taasesitamise juures
olulised. See muudab need aspektid oluliseks ka tolleaegsete esituste
analüüsimisel.
Ainult helisalvestustele tuginedes (ehk siis – ilma auditiivselt saadava
lisainfo toeta) pole võimalik kõiki kategooriaid võrdse põhjalikkusega
analüüsida. Seetõttu keskendutakse allpool peamiselt mitmehäälsuse saavutamise
võtetele, mis on kuuldelisel teel hõlpsasti tuvastatavad. Ülejäänud
kategooriaid vaadeldakse sel määral, nagu helisalvestuste kuulamine seda teha
võimaldab.