2.3.1.1. Lahtiste keelte kasutamine kahehäälsete kooskõlade mängimisel

 

Lahtiste pillikeelte kaasamise võtteks peetakse kõiki olukordi, kus põhimeloodiale heliseb kaasa mõni viiuli vabadest naaberkeeltest. Olenemata sellest, et kõlavateks intervallideks võivad olla kõik olemasolevad intervallid, sealhulgas ka näiteks topeltnootidena võetavad tertsid, tuleb eristada sellisel teel tekkinud intervalle topeltnootidest. Tegemist on põhimõttelise vahega kahe erineva mänguvõtte vahel: ühel juhul – lahtiste pillikeelte abil mängides – tekivad mitmehäälsed kooskõlad lihtsalt kaasnähtusena meloodiale juurde, teisel juhul on tegemist topeltnoodiga, mis on spetsiaalselt mängitud.

 

Sagedasemad intervallid, mis tekivad lahtiste pillikeelte kaasamise abil, on oktaavid (36% intervallidest). See on tingitud valitud helistikest, mille toonikaks on üks lahtistest keeltest (g, d või a) ning mille tõttu on võimalik lausete ja osade lõpus anda lahtise keele kaasamise abil (vasaku käe kolmanda sõrmega võetud) toonikale suuremat kaalu (vt noodinäited 5 ja 22). Sageduselt järgneb oktaavile puhas kvint (24%). See on seletatav asjaoluga, et mängutehniliselt on kahte lahtist naaberkeelt mugav koos mängida. Ühtlasi annab see kõlale jõudu juurde.[1] Puhas kvint kõlab eelkõige koos pikemavältuseliste nootidega fraasi algustes ning osade lõpus. Puhas kvint aitab rõhutada tähtsamaid helisid (vt noodinäited 19, 21 B-osa, 23 C-osa, 25). Esineb ka juhtumeid, kus pala lõpus heliseb toonikale kaasa juhuslikult üks vabadest naaberkeetest, tekitades sellega hoopis helistikuvälise kooskõla (nt noodinäited 6 ja 14).

 

Oktaavid ja puhtad kvindid moodustavad suurima lahtiste keelte abil tekitatud intervallide grupi, mida analüüsitavate viiuldajate esitustes kuulda võib. Esinemissageduselt järgmise grupi moodustavad suured ja väiksed tertsid (22%) ning suured sekstid (16%). Tertsid moodustuvad vasaku käe teise sõrmega võetud nootide ja ülemise lahtise naaberkeele kooskõlamisel (vt noodinäited 6 C-osa, 15 C-osa ja 20). Suured sekstid tekivad vasaku käe esimese sõrmega võetud noodi ja sellest allpool asuva lahtise keele kooskõlamisel (vt noodinäited 15, 17, 18 ja 21).

 

Peaaegu täiesti esindamata on kvardid, sekundid ja septimid, millest igaühe kohta on olemas vaid üks näide: kvart. näite 19 B-osa 3. taktis, sekund 2. ja 6. taktis; septim näite 21 C-osa 4. takti teises hääles. See lubab väita, et neid kooskõlasid viiuldajad oma mängus vältisid.

 

Tabel G näitab, kui sagedasti on meloodiale lahtiste pillikeelte kaasamise võtet tarvitanud Tori ja Vändra viiuldajad ning millised on intervallid, mis selle võtte tulemusena kõlavad.

 

Tabel G. Lahtiste pillikeelte kaasamine meloodiale. Sulgudesse on paigutatud burdonismi tähendust omav lahtise keele kasutamise võte.[2]

 

nr.

pillilugu

intervallid

lahtiste keelte kasutamine, reastatuna alustades alumisest keelest

L1

Labajalg

8

d: esimeses hääles ainult pala lõpunoodiga koos (d: teises hääles katkematu torupilliburdoonina)

L2

Labajalg

8

g: esimeses hääles A-osas lausete lõpus ning lõpunoodiga koos (d: teises hääles katkematu torupilliburdoonina)

L3

Venna löss

8

g: A- ja B-osas toonikaga koos ning A-osas lõpunoodiga koos

L4

Unt aea taga

-

(g ja d: ainult teises hääles katkematu torupilliburdoonina)

L5

Harju löss

8

g ja d: ainult teises hääles ning lausete ja osade lõpus

L6

Liku lugu

v3, p5, s6

g: viienda astmega koos rõhu andmise eesmärgil; d ja a: A- ja C-osa lõpunootidega koos; e: C-osas kolmanda astmega koos

L7

Vanaisa lugu

p5

d: A-osa esimeses taktis takti esimese löögiga koos rõhu andmise eesmärgil

L8

Kuimetsa Kaie lugu

8

(d: teises hääles katkematu torupilliburdoonina) a: esimeses hääles a2 noodiga koos

L9

Tõlla Jaani löss

p5, 8

d: A-osas juhuslikult lausete alguses ning osa lõpus juhuslikult toonikaga koos

L10

Isa luige lugu

p5

(d ja a: teises hääles katkematu torupilliburdoonina) e: A-osas esimeses hääles esimesel löögil rõhutamise eesmärgil

L11

Labajalg: Unt aea taga

-

ei kasutata

L12

Labajalg: Ai niga-naga

-

ei kasutata

L13

Isa labajalg

-

ei kasutata

L14

Labajalg: Aamer August

p5, 8

d: B-osa lõpunoodiga juhuslikult koos; a: B-osa esimeses taktis a2 noodiga koos

P1

Tori polka

s3, p5, s6, 8

g ja d: A- ja B-osas teises hääles rõhulisemate nootidega koos; e: C-osas teises hääles esimese astmega koos

P2

Madarmäe Juhani polka

v3, 8

g: ainult B-osa lõpunoodiga koos, e: A-osas kolmanda astmega koos

P3

Tori polka

s6, 8

g, d ja a: osade lõpunootidega koos või rõhkude andmise eesmärgil lausete lõpus teises hääles

P4

Polka

p5, s6, 8

g: A-osa lõpunootidega koos teises hääles; d: A-osas teises hääles ja valdavalt

P5

Mihkli esimene polka

s2, v3, p4, p5, 8

d: A-osas juhuslikult, B-osa lõpunoodiga koos; a: sideosas a2 noodiga koos; e: A-osas juhuslikult, B-osas valdavalt

P6

Mardi esimene polka

v3, s3, p5, s6, 8

g: toonikaga koos, valdavalt lausete alguses; d: B-osa lõpus kolmanda astmega koos; a: A-osas juhuslikult, B-osas koos juhtheliga; e: A-osas neljanda astmega koos

P7

Polka

s3, p5, s6, v7, 8

g ja d: toonikaga koos osade ja lausete lõpus, lausete alguses rõhu andmise eesmärgil; e: A-osas teises hääles neljanda astmega koos

P8

Luige polka

p5, 8

g: teises hääles lausete ja osade lõpus, C-osa alguses toonikaga koos

P9

Lepiku Mihkli polka

p5, s6, 8

g: A-osas toonikaga koos; d: lõpunoodiga koos; a: C-osas juhuslikult funktsiooni kolmkõla nootidega koos

P10

Polka

s3

e: esimeses hääles toonikaga koos

P11

Sipelga polka

v3, p5

a: A-osas esimese lause lõpus; e: A-osas lausete alguses kolmanda astmega koos

P12

Polka

s3

e: B-osas teises hääles neljanda astmega koos, C-osas esimese hääle lõpunootidega koos

P13

Liblika polka

-

ei kasutata

 

 

Kokkuvõttes võib öelda, et lahtiste pillikeelte kaasamine meloodiale on küllaltki improvisatsiooniline tegevus ning ei moodusta kindlat süsteemi. Alati ei ole võimalik ette aimata, millal ja kus seda võtet kasutada võib ja sobib. Kõige süsteemsem on oktaavi tekkimine lahtise keele abil, kus see kõlab reeglina toonikaga koos ja osade lõpul. Tori ja Vändra viiuldajate esituse teeb omapäraseks veel see, et nad kasutavad meloodia mängimisel lahtiste keelte abi suhteliselt vähe, kui võrrelda nende esitusi teiste tolleaegsete esitustega.

 



[1] Lahtiste keelte kaasamisest tekkinud puhtaid kvinte on võimalik mängida vaid kahel lahtisel keelel (näiteks g-d või d-a või a-e), ülejäänud on spetsiaalselt võetud kvindivõtted ja seega ei kuulu antud rühma.

[2] Sellest lähemalt alajaotuses "Burdoonsaade ehk torupillipärane mitmehäälsus".