2.3.1.2. Lahtiste keelte kasutamine kolme- ja
neljahäälsete kooskõlade mängimisel
Lahtiste pillikeelte abil võetud kolme- ja neljahäälseid kooskõlasid ei saa
nimetada akordivõtteks. Spetsiaalse akordivõttega neil juhtudel tegemist ei
ole, kuigi vastavalt valitud helistikule võivad juhuslikult tekkida nn
heakõlalised akordid. Näiteks G-duuris mängitud akordid koosnevad toonika
kolmkõla akordihelidest G-d1-h1 (vt noodinäited 15 ja
22). G-duur annab võimaluse kasutada akordide võtmisel lahtiste keelte abi, mis
on taas lihtsaim ja mugavaim viis mängutehnilises mõttes kui ka efektiivne
dünaamilises mõttes (st kõlajõult tugevam). Huvitavaks erandiks on juhus, kus
viiuldaja kasutab G-duuri subdominant-funktsiooni sfääris nootide G-e1-c2
asemel hoopis lahtiste keelte abil võetud kooskõla G-d1-a1 (vt
noodinäide 17 C-osa 1. takt). Rahvapäraselt väljendudes võib öelda, et
"pillimees tõmbas üle lahtiste keelte". Võib arvata, et tavapärases
situatsioonis tantsuks mängides kasutati sellist võtet sageli, et vajalikud
rõhud oleksid tantsijatele kuuldavad.
Me võime seda käsitleda topeltnootide mängimisena, millele on kaasatud viiuli ülejäänud lahtised keeled. Sellist võtet on oma viiulimängus kasutanud vaid Tori viiuldaja Mart Jantson Mihkel Toomiga koos teist partiid mängides ning ta on teinud seda ainult polkades. Jantson on mänginud akorde tõenäoliselt suurema rõhu andmise eesmärgil ning teinud seda kolmel korral (vt noodinäiteid 15, 17 ja 22). Arvatavasti mängisid viiuldajad loomulikus situatsioonis lahtiste keelte abil võetavaid kooskõlasid tihedamini, sest reaalne tantsu saatemuusika eeldab rõhkude selgemat esiletoomist. Heliplaadistamise situatsioonis võis nootide liigne rõhutamine tunduda tarbetu.