2.3.1.3. Topeltnootide mängimine: tertsi-, kvindi-, seksti- ja oktaavivõte

 

Lahtiste keelte kaasamise võte on kõige käepärasem ja seetõttu ka kõige enam kasutatud võte (75% mitmehäälsuse mängimise võtetest). Lisaks sellele on viiuldajad kasutanud spetsiaalselt vasaku käe kahe sõrme abil mängitud topeltnoote. Järgnevalt antakse ülevaade nende kasutamisest analüüsitud labajalavalssides ja polkades. Nimetatud mänguvõtted võib intervallidele toetudes jagada tertsi-, kvindi-, seksti- ja oktaavivõteteks.

 

Tertsivõte. Tori ja Vändra viiuldajad on kasutanud kahest võimalikust tertsivõtte tüübist vaid ühte, mil topeltnoodi ülemine noot võetakse vasaku käe esimese ja alumine kolmanda sõrme abil. Teist võimalikku tertsivõtet, milles ülemine noot on võetud teise ning alumine neljanda sõrmega, vaatluse all olevad rahvapillimehed ei kasutanud. See eeldaks vasaku käe neljanda sõrme küllaltki ebamugavat väljasirutamist. Samuti puudub nimetatud tertsivõttel praktiline väärtus vaadeldava repertuaari seisukohast. Sellist situatsiooni, mis vajaks nimetatud võtte kasutamist, repertuaaris ei esine seoses valitud helistikega, st helistikud tingivad või võimaldavad teistsuguseid mänguvõtteid.

 

Kvindivõte. Kvindivõtet esineb väga harva: analüüsitud esituste seas vaid kahes labajalavalsiesituses (vt noodinäited 4 ja 6). Ühel juhul (Mart Jantsoni esituses) on kvindivõte sooritatud vasaku käe esimese sõrmega kahel keskmisel pillikeelel (noodinäide 6). Kvindivõtte nii vähene kasutamine võib olla tingitud viiuldajate muusikalisest maitsest – neile ei pruukinud see tunduda heakõlalisena. Teine võimalus on, et kvint ei omanud olulist positsiooni kohalikus traditsioonis.

 

Viiuldajad on kasutanud liikumist paralleelsetes kvintides. Seda tuleb ette juhul, kui viiuldaja katab meloodia mängimisel vasaku käe sõrmedega kinni korraga kaks keelt ning laseb nendel kahel keelel koos kõlada.[1] Sellist mänguvõtet kasutab vaid Tori viiuldaja Mihkel Toom ühe labajalavalsi C-osas (noodinäide 4).

 

Sekstivõte. Analüüsitud esitustes on kasutatud kahte tüüpi sekstivõtet: A-tüüp: ülemine noot on võetud vasaku käe kolmanda ning alumine noot teise sõrmega (D-duuris); B-tüüp: ülemine noot on võetud teise ja alumine esimese sõrmega (C- ja G-duuris). Sekstivõtet, mis on mängitud neljanda ja kolmanda sõrme abil, Tori ja Vändra viiuldajad kasutanud ei ole – selle mänguasend on ebamugav.

 

Sekstivõtet esineb nii Tori kui Vändra viiuldajatel harva. Kolmes Tori viiulipalas, kahes labajalavalsis (vt noodinäited 2 ja 8) ja kahes polkas (vt noodinäited 16 ja 17) kasutatakse seda lausete ja osade lõpunoodil. Kahes polkas (vt noodinäited 17 ja 21) esineb sekstivõte osa keskel ja rõhutus positsioonis. Vändra lugudes kõlab suur sekst osasid või tervikvormi lõpetava intervallina kolmes loos (vt noodinäited 13, 24 ja 25). Tori viiuldajad on kasutanud vaid A-tüüpi sekstivõtet ning seda C- ja G-duuris palade puhul. Nad on eelistanud B-tüüpi sekstivõtte asemel mängida lahtise keele abil oktaavi. Vändra viiuldajad on kasutanud mõlemat tüüpi sekstivõtet: A-tüüpi C-duuris ja B-tüüpi D-duuris.

 

Oktaavivõte. Kõige erandlikumaks võtteks on oktaavivõte, mida esineb analüüsitud paladest vaid ühes (vt noodinäide 16). Seda on kasutanud Mihkel Toom. Ta kasutab e-keelel neljanda sõrmega võetud h2-noodiga koos a-keelel esimese sõrmega võetud h1-nooti. Antud oktaavivõte on mängutehniliselt üks keerukamaid, millega võib ka seletada selle harva kasutamist. Tõenäoliselt on siin tegemist pigem mängutehnilise erandi kui unustusse vajunud reegliga.

 



[1] Kuna nimetatud mänguvõte esineb väga juhuslikult, võib selle kasutamist seostada nn laisa mänguviisiga.