2.3.2.1. Burdoonsaade ehk
torupillipärane mitmehäälsus
Torupillimängu imiteerivat esitusviisi ehk burdoonsaadet on
kasutanud vaid Tori viiuldajad Mihkel Toom ja Mart Jantson mõningaid labajalavalsse
mängides. Viis Tori labajalavalssi on mängitud burdoonsaatega, mis võib
tähendada, et need lood on üle võetud otse torupillilt. Tori kandis on olnud
palju torupillimängijaid, kellega ka viiuldajad kindlasti kokku puutusid.
Polkalugudesse pole torupilli imiteerimise võte jõudnud, kuna need on uuemad
tantsuviisid, mida torupillil ei mängitud. Polkade tavapäraseimaks
mitmehäälseks esitusviisiks on funktsionaalharmooniast lähtuv kahehäälne
koosmäng.
Torupilliburdooni on viiuldajad jäljendanud nii, et ühe
viiuldaja poolt esitatud meloodiale mängib teine pillimees samaaegselt kaasa
kas (a) ühte lahtist keelt (toonika) või (b) lahtise keele (toonika) ja sellest
kvardi kaugusel allpool asuva noodi kooskõla (vt noodinäited 1, 2, 4, 8 ja 10).
Sealjuures kulgeb burdoon katkematult, meetrumit rõhutamata, nii nagu see ka torupilli esituses kõlab.
Burdoonsaates tekib väike katkestus vaid siis, kui viiuldaja poogna liikumise
suunda vahetab. Kui poognakäsi hakkab liikuma allapoole, siis võib poognakäe
loomulikust raskusest tingituna kõlada rõhulisem heli, kuid see ei ole seotud
meloodia rõhkudega.