2.3.2.2. Funktsionaalharmooniast lähtuv kahehäälne
koosmäng
Funktsionaalharmooniast lähtuvat kahehäälset koosmängu on
harrastanud nii Tori kui Vändra viiuldajad. Oma iseloomult on viiuldajate
kahehäälne koosmäng homofooniline, jagunedes meloodiahääleks ja harmooniliseks
saatehääleks. Harmoonilises saatehääles kasutatakse peamiselt
meloodilis-harmoonilist figuratsiooni, mis on tihedas seoses meloodiahäälega.
Siin analüüsitud 15 duo hulgas leidub 10 sel viisil esitatud pala (8 polkat
ning 2 labajalavalssi). Saatehäält on duode puhul mänginud Tori viiuldaja Mart
Jantson ja Vändra viiuldaja Anton Adamson.
Kui võrrelda omavahel Mart Jantsoni ja Anton Adamsoni esitusi,
siis ilmnevad individuaalsed eripärad.
Mart Jantsonit on peetud üheks parimaks saatehääle kujundajaks tollel perioodil
tegutsenud külaviiuldajate seas. Jantsoni saatehääled on Adamsoniga võrreldes
teistsuguse ülesehiusega ning järgivad oma partiis rohkem meloodiahääle
liikumisi ja rütmipilti. Kui meloodiahääl liigub üles, siis teeb seda ka Jantsoni
saatehääl ning vastupidi. Saatehääle rütm on sama, mis meloodiahääle puhul.
Adamsoni saatehääled on staatilisemad ning meenutavad sageli lihtsat
harmoonilist saadet. Need moodustavad meloodiahäälega harmoonilisi kooskõlasid,
näiteks saatehääl peatub osa lõpus suure seksti võrra allpool (vt noodinäide
27), või jõuavad mõlemad hääled osade lõpus ühele kõrgusele (vt noodinäide 26).
Viimane kirjeldus viitab klassikalise harmooniaõpetuse reeglite mõningasele
tundmisele.
Funktsionaalharmooniast lähtuvas kahehäälses koosmängus on
erinevad partiid omavahel muusikaliselt tihedamalt seotud kui torupillipärases
koosmängus. Rütmilisest aspektist vaadatuna on koosmäng mõlema duo puhul
valdavalt korrektne. Esineb harvu rütminihkeid, mida võib seostada ebahariliku
esitussituatsiooniga heliplaadistamisel. Oma osa võib olla ka viiuldajate
vanusel heliplaadistamise ajal ning sellel, et nad ei esinenud enam aktiivselt.
Mõnel juhul esineb kahe partii liikumist paralleelsetes
tertsides kogu pala vältel. Saatehääle mängija jätkab "jonnakalt" oma
partii mängimist ülemise häälega paralleelselt tertsi võrra madalamal, kuigi ta
ootuspäraselt peaks kasutama erinevaid intervalle. Tori piirkonnale iseloomulik
on näiteks olukord, mida illustreerib noodinäide 17. Mart Jantson (teine hääl)
mängib siin koos pala lõpunoodi ehk toonikaga tertsi võrra madalamat heli, mis
ei kuulu toonika kolmkõla koostisse (vt kooskõla g2-e1
noodinäite 17 C-osa lõpus).[1]
Lühidalt kokku
võttes iseloomustavad Tori ja Vändra viiuldajate kahehäälset koosmängu paralleelsed
tertsid ning sekstid ja ka liikumised oktaavis. Sekstis ja oktaavis mängimist
esineb ainult ühes loos, mistõttu see mõjub pigem üllatava kooskõlana.
[1] Lisagem siia Žanna Pärtlase tabav iseloomustus
situatsiooni kohta: "Saatehääle mängija Mart Jantson praktiseerib sageli
meloodia ranget dubleerimist alumistes tertsides, seda ka siis, kui moodustatud
intervallid on vastuolus meloodia funktsionaalse loogikaga. Paljud tema
saatehääled justkui klammerduvad meloodia külge" (Pärtlas 2004).