2.3.3.1. Intonatsioon
Intonatsioon on viiuldajatel väga isikupärane ja individuaalne.
Tempereeritud häälestustava järgi võib öelda, et viiuldajad mängivad
ebapuhtalt. Viiulimängus on võimalik intoneerida üht- ja teistmoodi, seega on
midagi täpset paika panna väga raske. See, mis ühe kuulaja jaoks tundub puhas,
on teise jaoks ebapuhas. Niisiis oleks täpsem öelda, et viiuldajad kasutasid
oma mängus helikõrgusi, mis tundusid nende muusikalise maitsega sobivat. Nii ei
saa kindlalt väita, et tegemist on ebapuhta viiulimänguga.
Intoneerimise osas paistavad omanäolisusega silma torilaste Mihkel Toomi ja
Mart Jantsoni viiulimäng. Mart Jantsoni poolt mängitud lugudes esineb vasaku
käe teise sõrmega võetud noodikõrgustes omapäraseid kõikumisi – kord kõlab noot
kõrgemalt, kord madalamalt (näiteks noodinäide 7 A-osa: kord kõlab f# ja seejärel ↓ f#). G-duuris d-keelel mängides on teise sõrmega võetud
helistiku seitsmes aste (f#) madalam,
samas helistikus a-keelel mängides on teise sõrme alla jääv neljas aste (c) kõrgem (näiteks noodinäide 3 B-osa).
Kirjeldatus poleks midagi tähelepanuväärset, kui taoline olukord valitseks
kõigis Mart Jantsoni poolt esitatud viiulipalades. Sellist intoneerimist esineb
Jantsoni viiulipalades valikuliselt, mis välistab selle, et "tal olid lihtsalt
sõrmed liiga jämedad ja tal ei mahtunud need pilli kaelale korraga ära"
(Veljo Tormise suuline arvamusavaldus töö autorile). Ilmselt
"nõudsid" mingisugused viiulipalad või meloodiakäigud nimetatud
intoneerimist.[1] Teise
sõrmega võetud heli on kõrgendanud oma viiulimängus kahes labajalavalsiesituses
ka Mihkel Toom (noodinäited 1 A-osa ja 10 A-osa lõpp ning C-osa). Ta on
kõrgendanud teise sõrmega võetavat heli D-duuris e-keelel (↑ g2), kus noodinäite 10 puhul
kaob hetkeks põhihelistiku valitsemisala ning valdavaks tundub saavat dominandi
dominanthelistik. Samas võib vaadelda seda situatsiooni ka kui kõrgendatud
neljanda astmega helilõiku. Kõik eelpool kirjeldatud mänguvõtted kuuluvad
labajalaesituste juurde.
Kahe labajalavalsi (noodinäited 6 ja 9 Mart Jantsoni esituses) ja ühe polka
(noodinäide 25 Hendrik Adamson-Jõearu esituses) puhul on esinenud mänguvõte,
kus juhtheli mängitakse madalalt, mitte oodatult kõrgendatud kujul. A- või
E-duuris kõlavate osade puhul võib selle mänguvõtte esinemise põhjus peituda
taas mängumugavuses. Neis helistikes on helistiku põhiheliks üks ülemistest
lahtistest keeltest ning sellest lähtuvalt tuleb juhtheli mängida tavapärasest
enam väljasirutatud kolmanda sõrmega põhihelist allpool asuval naaberkeelel.
Kirjelduse iseloomustamiseks sobib hästi noodinäide 25, ainus näide, kus
Hendrik Adamson-Jõearu mängib A-duuris juhtheli sisaldavat meloodiat. Selle
näite puhul tundub olevat tegemist nn mugava mänguvõttega, mitte teadliku
madala juhtheli eelistamisega. Mart Jantsoni labajalavalsis (noodinäide 6)
tundub madal juhtheli olevat selle sageda kõlamise tõttu pigem meloodia
omapära, kui pillimehepoolset mugavust taotlev mänguvõte.
[1] Siin võib võrdluseks
tuua, et taoline helirida (tavapärasest madalam juhtheli ning veidi kõrgendatud
neljas aste) tekib näiteks parmupilli mängides.