2.3.3.2. Melismid
Melisme, mida meloodia helidele on lisatud, esineb kahte tüüpi: (a)
mordendid (vt. näiteks noodinäide 17 A-osa 1., 3. ja 5. takt mõlemas hääles),
ja (b) kiired eellöögid (vt. näiteks noodinäide 1 A-osa 1. takt). Esimest tüüpi
kaunistuse, mordendi korral on meloodia noodile lisatud kiire ülemine abiheli
(alumist abiheli ei esine), millele järgneb meloodiaheli.[1]
Sellist tüüpi meloodia kaunistamist esineb kõigis võimalikes olukordades – nii
juhul, kui heliks, mida kaunistatakse on lahtine keel kui ka ülejäänud sõrmede
alla jäävate nootide kaunistamiseks (välja arvatud neljanda sõrme all olev
noot, millele ei saa ülemist abiheli juurde mängida). Teist tüüpi
kaunistusheli, kiiret eellööki kasutavad viiuldajad oma mängus samuti ning
teevad seda justkui “mööda minnes”. Eellöögina on kasutatud nii alumist kui
ülemist abiheli, sagedamini alumist. Alumist abiheli on mugavam võtta ning
sõrmede järjestamisel pilli kaelale on mugav enne meloodiaheli lasta kõlada
alumine abiheli. Mõlemat liiki kaunistushelisid mängitakse pikema vältusega
helidega koos. Kui pillilugu kõlab näiteks valdavalt kaheksandikvältustes, siis
kaunistushelisid lihtsalt ei jõua mängida (vt. näiteks noodinäited 3 ja 13).
Ainult Tori viiuldajate polkades esineb lisaks üks huvitav mänguvõte –
ettehaarav sisseastumine (ennakhelide kasutamine). Tavaliselt kasutatakse
sellist mänguvõtet osade korduste vahel, kui osa on lõppenud ja selle kordus
algamas. Viiuldajad astuvad osa kordama hakates esimese noodiga pisut varem
sisse ning see võte seob kaks kordust omavahel ühtseks tervikuks (vt.
noodinäited 15: A-osa lõpus enne kordamist mõlemas hääles, 16: B-osa lõpus enne
kordamist, 19: A-osa lõpus enne kordamist, 20: B-osas 2. ja 3. takti
ühendamisel, 21: A-osa lõpus enne kordamist teises hääles, 22: A-osa keskel ja
lõpus enne kordamist mõlemas hääles, 23: A-osa lõpus enne kordamist, B-osa
lõpus enne kordamist, B-osa lõpus üleminekul A-osasse, C-osa lõpus enne
kordamist).
[1] Noodinäidetes olen
kasutanud kahte märkimisviisi: (1) kui mordent on mängitud väga kiiresti, siis
olen kasutanud märgistust “~”; (2) kui mordent on mängitud veidi aeglasemalt
ning on hästi kuulda, olen kirjutanud kõik helid välja.