2.3.3.4. Poognakäe tehnika ja käte
koordinatsioon
Ühtteist on võimalik kuuldu põhjal öelda ka viiuldajate
poognakäe tehnika ning parema ja vasaku käe omavahelise koostöö kohta. Poognakäe tehnika on tugevasti allutatud esitatava
muusika funktsioonile. Viiuldaja jaoks tundub olevat esmatähtis meetrumist
kinnipidamine, kuna tegemist on tantsusaatega. Viiuldaja näib otsivat
kompromissi poognakäe liikumise (sellest sõltub meetrum) ning parema ja vasaku
käe omavahelise koostöö osas (viimasest sõltub meloodia esitamise perfektsus).
On teada, et käsitletavad viiuldajad ei olnud enam aktiivselt
praktiseerivad muusikud ning loomulikult on seda tunda ka nende pillimängus.
Mõned poognavahetused on konarlikud ja ebapuhtad, kuid pilliloo iseloom selle
all ei kannata. Poognaðtrihhidest kasutavad viiuldajad nii meloodiahelide
eraldi- kui kokkumängimise tehnikaid (détaché
ja legato). Labajalavalsse
iseloomustavad teatud kindlad poognaliikumise skeemid, mis on käepärased ning
annavad labajalavalsile rütmipildiga koos nende iseloomu (vt. näiteks
poognaðtrihhe noodinäidetes 3, 4 ja 12).
Polkades kasutavad pillimehed eelkõige détaché-tehnikat, kuna polkade rütmi ja meloodia iseloom seda
otseselt tingib. Kiirete kuueteistkümnendik-vältustes meloodiajooksude
mängimisel kasutavad viiuldajad ka legato-tehnikat,
ühendades omavahel noote kahekaupa (näiteks noodinäide 23 B-osa).
Kokkuvõtvalt iseloomustab rahvapärast viiulirepertuaari Toris ja
Vändras küllaltki hüplev poognakäsitlus: enamasti kasutatakse kiireid üles-alla
liikumisi ning sagedasi poognavahetusi. Poognatöö üksikasjalikum vaatlus ei ole
võimalik pelgalt kuuldelise kogemuse põhjal. Täpsustavat lisainformatsiooni
võiks siin anda meloodia akustiline analüüs, mis tõenäoliselt visualiseeriks
poognavahetuse täpsed punktid.