2.4. Kokkuvõtteks
Järgnevalt antakse kokkuvõtlik ülevaade mänguvõtete kasutamisest
žanrite lõikes ning tuuakse esile need mänguvõtted,
mida iga analüüsitav viiuldaja kõige enam eelistas.
Allpool esitatud tabelisse (vt. tabel H) on kokku koondatud
analüüsitulemused mänguvõtetest erinevate viiuldajate esitustes. Koosmängul on
samaaegselt kuuldavad individuaalsete mänguvõtete tulemusel tekkinud kõlad,
mida võiks käsitleda Tori ja Vändra kihelkondadele iseloomulike kõlaliste
iseärasustena. Ühtlasi saame rääkida ka
iga pillimehe individuaalsetest kõlalistest iseärasustest, mis on piirkondlikest
iseärasustest kahtlemata selgemini väljenduvad. Tabelisse koondatud andmed
baseeruvad väga väikesel materjalihulgal (kokku 27 helisalvestust), seetõttu ei
saa neid andmeid vaadelda kui üldistust teatatud ajajärgu teatud piirkonna
viiulimängu kohta (ka protsentide määramine on tinglik).
(1)
Kõige rohkem kasutatud mänguvõte
mitmehäälsuse saavutamiseks on lahtiste pillikeelte kaasamine meloodiale. Mart
Jantson Torist on kaasanud oma viiulimängus kõige rohkem lahtisi pillikeeli,
mis näitab, et tema pillimäng oli ilmselt kõige tugevama kõlajõuga. Kui
võrrelda Jantsoni mänguvõtet absoluutse maksimumiga, mida lahtiste keelte abil
mängida saab, siis selles valguses kasutab ta lahtisti keeli siiski suhteliselt
harva.
(2)
Lahtiste pillikeelte kaasabil võetud
nn. akordide mängimine on väga harva esinev mänguvõte ning paistab oma
harvaesinevuse tõttu eriliselt silma. Võib oletada, et loomulikus
tantsusituatsioonis kasutati seda mänguvõtet märksa sagedamini.
(3)
Topeltnootidest on kõige rohkem
kasutatud tertsivõtet, mis on võetud vasaku käe esimese ja kolmanda sõrme abil.
Vaid Mihkel Toom Torist ei ole kordagi seda võtet kasutanud. Mart Jantson on
käsitletavatest viiuldajatest tertsivõtet kasutanud kõige rohkem ja seda nii
labajalavalssides kui polkades.
(4)
Kvindivõtet on kasutatud vaid
labajalavalsse mängides, mis on vanemad kui polkad. Liikumist paralleelsetes
kvintides kasutab vaid Mihkel Toom ühes loos ja see võib olla juhuslik, sest
teistes tema esitustes seda ei kuule. Samas võib olla tegemist mänguvõttega,
mis on olnud omane labajalavalssidele varem ning mis oli 20. sajandi alguseks
seoses uute viisidega unustatud.
(5)
Kõige vähem on kasutatud oktavivõtet.
Samas on kahe viiuli koosmängus tekkinud paralleelsetes oktavites liikumist,
mis tähendab, et sellised kooskõlad olid pillimeestele meelepärased.
(6)
G- ja C-duuris mängides on viiuldajad
helistiku põhiheli harmoniseerimiseks kasutanud sekstivõtet, mis on võetud
vasaku käe teise ja esimese sõrme abil. Taoline mänguvõte on kõige
iseloomulikum Mihkel Toomile. D-duuris mängides on teist tüüpi sekstivõtet, mis
on võetud vasaku käe kolmanda ja teise sõrme abil, oma mängus kasutanud ainult
Vändra viiuldaja Hendrik Adamson-Jõearu. Teised viiuldajad ei ole D-duuris
mängides taolist sekstivõtet kasutanud, kuigi seda on mängutehniliselt väga
mugav kasutada.
(7)
Madala juhtheli kasutamine on kõige
iseloomulikum Mart Jantsoni mängule. Ta kasutab madalat juhtheli labajalavalsse
mängides. Kuna madalad juhthelid ei ole igal erineval juhul sama sõrmestusega
mängitud, siis on Jantsoni esitustes välistatud lihtne mängumugavuse püüdlus.
Vastavat helirida on pillimees teadlikult kasutanud kui antud labajalavalsiga
kokkukuuluvat.
(8)
Kaunistushelidest on tüüpilisim
mordent, mida on kasutatud kõikides analüüsitud polkades, veidi vähem
labajalavalssides. Eriliselt paistavad mordentide kasutamisega silma Hendrik
Adamson-Jõearu polkaesitused, kus igas polkas esineb mõni mordent.
(9)
Eellööke on mängitud samuti
hulgaliselt, kuid nende kasutamine on juhuslikumat laadi võrreldes
mordentidega.
(10)Tori viiuldajate polkad
on erilised selle poolest, et neid mängides kasutavad pillimehed ettehaaravat
sisseastumist. Nimetatud mänguvõtet ei ole kasutatud labajalavalsse mängides,
kuigi mängutehniliselt oleks see täiesti teostatav.
Tabel H. Erinevad
mänguvõtted Tori ja Vändra viiuldajate poolt esitatud labajalavalssides ja
polkades (L – labajalavalsid, P – polkad; + on kasutatud, - ei ole kasutatud)
nr. |
mänguvõte |
žanr |
mänguvõtete kasutamine individuaalses viiulimängus |
||||||||
Mihkel Toom |
Mart Jantson |
Hendrik Adamson-Jõearu |
Anton Adamson |
||||||||
L |
P |
L |
P |
L |
P |
L |
P |
L |
P |
||
1. |
lahtiste keelte kaasamine |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
2. |
nn. akordide mängimine lahtiste keelte abil |
- |
+ |
- |
- |
- |
+ |
- |
- |
- |
- |
3. |
tertsivõte, vasaku käe esimese ja kolmanda sõrmega võetud |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
4. |
kvindivõte, vasaku käe esimese ja teise sõrmega võetud |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
- |
- |
- |
- |
5. |
sekstivõte, vasaku käe teise ja esimese sõrmega võetud |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
- |
- |
+ |
6. |
sekstivõte, vasaku käe kolmanda ja teise sõrmega võetud |
+ |
+ |
- |
- |
- |
- |
+ |
+ |
- |
- |
7. |
oktavivõte, vasaku käe neljanda ja esimese sõrmega võetud |
- |
+ |
- |
+ |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
8. |
madal juhtheli |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
- |
9. |
mordendid |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
10. |
eellöögid |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
+ |
11. |
ettehaarav sisseastumine |
- |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
- |
- |
- |
Lõpetuseks võib öelda, et suuri erinevusi nelja viiuldaja
analüüsitud mängutehnikates ei leidu, mis näitab selgelt, millised olid muusika
tegemise ideaalid ühes kultuurilises piirkonnas. Kõik see lubab rääkida
nimetatud mänguvõtetest kui Põhja-Pärnumaa viiulimängustiili ühtedest
väljendusvahenditest.
Võrdluseks muude samaaegsete helisalvestuste kuulamise järel
võib öelda, et näiteks Kihnu viiuldaja Jaan Palu ja Häädemeeste viiuldaja
Hindrek Grünberg paistavad siinsete viiuldajate taustal silma rohkemate
lahtiste keelte kasutamisega. Näiteks Karl Leesment Tarvastu kihelkonnast ei
kasutanud oma mängus spetsiaalselt võetud topeltnoote, mida aga Tori ja Vändra
viiuldajad sagedasti kasutasid. Urvaste viiuliduo – Ott Hiiopi ja Kristjan
Joakiti koosmäng – on hoopis teistsugusema muusikalise ülesehitusega, kui
siinsete duode mäng. Näiteks Saarde viiuldaja Hindrek Pukk kasutas oma
viiulimängus vibraatot, mida siinsed viiuldajad mitte kunagi ei kasutanud.
Eeltoodud järeldused on tehtud samal perioodil (st 1936–38. aastatel)
helisalvestatud esituste põhjal.