Allikad

 

Kontekstuaalne aines pärineb järgnevatest peamistest allikatetest:

 

 

(1)    Andmed 20. sajandi alguse viiulimuusika kohta väljaspool tavapärast külakeskkonda ning viiuldajate elulood on pärit peamiselt August Pulsti käsikirjalistest memuaaridest:

 

·         Mälestusi muusika alalt. Tallinn – Merivälja 1961–67. Käsikiri. Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum, fond M 234:1, SÜ 15–28.

·         Muusika ja näitemäng Toris. Mälestusi muusika alalt. Tallinn – Merivälja 1971. Käsikiri Tori Muuseumis.

 

 

 

 

Foto 1. Pulsti käsikiri

Foto 2. Pulsti trükitud käsikiri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

August Pulsti eesmärgipärasel tegevusel 20. sajandi alguse rahvapillimuusika tutvustamisel ja kogumisel ning pillimeeste elulooliste andmete kirjapanemisel on tänapäeva rahvamuusikauurija töö seisukohast hindamatu väärtus. “Mälestusi muusika alalt” ning “Muusika ja näitemäng Toris” sisaldavad ühtekokku umbes 1200 trükilehekülge informatsiooni. Muuseumites ja erakogudes leiduvate fotode ja helisalvestustega koos annavad Pulsti käsikirjalised materjalid üsna tõetruu pildi tolleaegsetest viiuldajatest, nende elukeskkonnast ja igapäevategemistest.

 

 

 

(2)    Pärnumaa looduslikku, kultuurilist ja sotsiaalset konteksti aitab valgustada koguteos Pärnumaa oludest 20. sajandi esimesel poolel:

 

·         Pärnumaa. Maadeteaduslik, tulunduslik ja ajalooline kirjeldus. Toim. A. Tammekann, J. Kõpp, Edg. Kant. Eesti Kirjanduse Seltsi kirjastus. Tartu 1930.

 

Koguteose toimetus, kuhu kuulusid geograafid August Ferdinand Tammekann[1] ja Edgar Kant[2] ning usuteadlane ning ajaloolane Johan Kõpp[3], on kasutanud oma töös hulgaliselt kirjalikke allikaid (ajaleheartiklid, maakaardid, arhiivide andmed), mis olid tol ajal hõlpsasti kättesaadavad. Neil oli ka hulgaliselt kaastöölisi (ühtekokku 56 inimest): stipendiaadid, kes toimkonna ülesandel kohapeal andmeid kogusid ja mitmete institutsioonide spetsialistid. Neile on viidatud juhul, kui see on algallikas märgitud. Sellel allikal põhineb ülevaade käsitletava ajajärgu Pärnumaa looduslikest oludest ja administratiivsest struktuurist.

 

 

 

(3)    Helisalvestused Eesti Kirjandusmuuseumi Eesti Rahvaluule Arhiivi kogudest:

 

·         Töö lähtematerjaliks on helisalvestused 1936. ja 1937. aastast, mis paiknevad Eesti Rahvaluule Arhiivis ja on tehtud šellakplaatidele.

 

Nende hulgast on käesoleva töö materjaliks valitud Tori ja Vändra kihelkondade neljalt viiuldajalt helisalvestatud 27 viiulipala: 14 labajalavalssi ja 13 polkat (neist 12 sooloesituses ja 15 duoga). Transkriptsioonid on algselt teinud viiuldaja Arnold Tampere ajavahemikul 1939–1940 ja hiljem siinkirjutaja Krista Sildoja 1994–1997. Arnold Tampere on noodistanud Tori viiuldajate lugude põhimeloodiad, jättes duode puhul välja kirjutamata teise hääle. Vändra viiuldajate lugusid noodistades on ta pööranud kahehäälsusele rohkem tähelepanu. Välja on kirjutatud mõlemad partiid ning asetatud need ühele noodijoonestikule. Olen teinud kõigist vaatluse all olevatest pillilugudest omad transkriptsioonid, kirjutanud partituuri kujul välja mõlemad partiid ning täiendanud Tampere noodistusi puuduolevate detailide osas. Nimetatud noodistused olen avaldanud kogumikus “Pärnumaa viiuldajad I”.[4] Käesoleva töö raames olen nii varasemaid kui ka omi transkriptsioone veelgi täiendanud, et uurimistöö aluseks olevad noodistused annaksid uurimisainesest võimalikult detailse ülevaate.

 

 



[1] Tartu Ülikooli maateaduse dotsent aastatel 1926–1940.

[2] Tartu Ülikooli majandusgeograafia õppejõud aastatel 1932–1941.

[3] Tartu Ülikooli rektor aastatel 1928–1937.

[4] Pärnumaa viiuldajad I. Koost. K. ja R. Sildoja, Viljandi 1997.