Uurimuse eesmärk

 

Käesolev töö on üks esimesi katseid kirjeldada rahvapillimuusikat nn seestpoolt. Autor on viiuldajana õppinud taasesitama oma kodukandi – Tori ja Vändra kihelkonna – külapillimeestelt kogutud labajalavalsse ja polkasid ning kasutanud nende palade omandamisel traditsioonilist kuuldelisel teel õppimise meetodit. Kahjuks ei ole need palad õpitud otse esitajailt, kuna autentsed esitajad on meie hulgast juba ammu lahkunud. Niisiis on kontakt vanade viiuldajatega loodud kunstlikult, kasutades arhiivisalvestuste abi. Sel moel täidab autor omamoodi vahendajarolli, tuues paljud unustatud viiulilood taas kasutusse.

 

Siinses väljaandes ei kirjeldata, kuidas need pillilood tänapäeval elavad, vaid keskendutakse ülevaatele sellest, kuidas mängisid viiulit 20. sajandi esimese poole Tori ja Vändra külaviiuldajad. Töö üldine eesmärk ongi tolleaegse rahvapärase viiulimängutraditsiooni kirjeldamine. Eestis tegutses vaatlusalusel perioodil rohkesti külaviiuldajaid. Konkreetsemalt käsitleb käesolev uurimus muusikat, mida praegu nimetatakse ajalooliseks rahvamuusikaks. Uurimisainest, mis pärineb 20. sajandi algupoolelt, nimetatakse siin rahvapäraselt esitatud viiulimuusikaks, mitte pelgalt viiulimuusikaks. Viiulit on võimalik mängida üldjoontes kahte moodi:  rahvapärases ja akadeemilises mängumaneeris. Rahvapärast maneeri iseloomustavad paljudele jõukohane mängutehnika ning palade omandatavus kuuldelisel teel. Akadeemiline mängumaneer kuulub kirjakultuuri hulka ning on tehniliselt nõudlikum. Seda on võimalik perfektselt omandada ainult muusikaõppeasutustes või selleks erihariduse saanud pilliõpetajalt. Tänapäeval on nimetatud mängustiile raske eristada. Viiulimängu õpitaksegi peamiselt koolis, mistõttu  mängumaneerid on teineteisele lähenenud.

 

20. sajandi algupoolel eksisteerisid kaks mängumaneeri paralleelselt. Meetod "isalt pojale" (st kuuldelisel teel õppimine ehk otsene jäljendamine), mis on rahvapärase esituse eeltingimuseks, on tänapäeval taandumas. Varem ilmnesid erinevused  maneeride vahel eelkõige selles, kuidas üht või teist viiulilugu esitati ja  millist repertuaari mängimiseks valiti. Rahvapärast pillimuusikat, eriti viiulimuusikat, esitavad tänapäeval sageli professionaalse koolituse saanud muusikud ning seetõttu saame kaasajal rääkida vaid repertuaari valiku aspektist. Kuidas-aspekt on  viiulimängijatele selgeks õpetatud juba koolis.

 

Uurimisainese moodustavad helisalvestused ning nende põhjal tehtud transkriptsioonid, mis annavad ülevaate pillimeeste tolleaegsest repertuaarist, selle muusikalisest struktuurist ja mänguvõtetest. Uurimuses ei käsitleta kogu Eesti tolleaaegset viiulimuusikat. Analüüsimisele tuleb Tori ja Vändra kihelkonnas tegutsenud külaviiuldajate mängumaneer. Mängumaneeri mõiste alla koonduvad siinses töös kaks suurt teemat – vormikäsitlusviis ja viiuldajate mängutehnika. Kokkuvõtvalt võimaldavad repertuaari vormistruktuuride ja mängutehniline analüüs tutvustada lähemalt külaviiuldajate muusikalist mõtlemist ning esitatava muusika omapära. Uurimisaines on paigutatud vastava ajastu kultuurilisse konteksti, mis on olnud kättesaadavad publikatsioonide, arhiivimaterjalide ja ka Põhja-Pärnumaa piirkonna inimestelt kogutud mälestuste kaudu. Vaadeldes rahvapillimeeste muusikategemist ja muusikat neid ümbritseva keskkonna taustal on võimalik põhjendatult esile tuua rahvapärase muusikaesituse tunnused, millest moodustub rahvapärane mängumaneer.

 

Käesoleva tööga soovin lugejale tutvustada ühe väikese inimgrupi muusikat, mille sarnast tänapäeva Eestis elavas traditsioonis enam kohata ei õnnestu.