Sissejuhatus

 

Pillimuusika on eesti etnomusikoloogias üks kõige vähem uuritud valdkondi.  Herbert Tampere nimetab rahvapillimuusika kogumist ja uurimist keeruliseks ülesandeks, sest uurija peab oma tähelepanu pöörama väga paljudele aspektidele:

 

-          pillide, nende osade ja mänguviiside oskussõnavarale,

-          pillide ehitusele,

-          mängutehnikale,

-          mängimise funktsioonile ja repertuaarile,

-          pilli ajaloole ja levikule,

-          ansambleile

-          pillimeestele ja –meistreile (Tampere 1975: 8).

 

Tampere loetelusse on lisamata jäänud üks oluline nüanss, mis on tähtsust omandanud eelkõige tänapäeva etnomusikoloogias. Pillimuusika analüüsimise eelduseks on uurija enese praktiline pillimänguoskus ning kogemus uuritava repertuaari mängimisel.[1] See nõue võib olla määrava tähtsusega, miks instrumentaalmuusika uurimine Eestis hetkel pisut tagasihoidlikult esindatud on. Praktiseerivaid teoreetikuid lihtsalt napib.

 



[1] Ameerika etnomusikoloog Mantle Hood soovitab muusikat uurida seda ise mängides, lauldes või tantsides – nii saab muusikast kõige adekvaatsema ettekujutuse (Hood 1960: 55–59).